Bøger, som nævner Straffeloven § 23

Markedsføringsret og konkurrenceværn (8. udg.)
Forfattere: Palle Bo Madsen
Udgivelsesdato: 05. aug 2022
DJØF Forlag

Strafsanktion og strafsubjekt

- Side 286 -

...Ansvaret, 6. udg. 2020, p. 284 ff. vil også fysiske personer, herunder såvel indehavere af enkeltmandsfirmaer som direktører m.v. i andre selskaber, kunne straffes – enten direkte eller for medvirken til lovovertrædelsen i medfør af strfl. § 23. Se U 1999.1594 H (anpartshaver og direktør), domme afsagt af Sø- og Handelsretten den 20.4.2001 og 19.6.2001

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 287 -

...(»Kupon-Nyhederne A/S«) for medvirken til overtrædelse af markedsføringsloven i tilfælde, hvor det ved et umiddelbart gennemsyn af annoncerne burde have været konstateret, at der utvivlsomt var tale om ulovlig reklamering. Der kan således udmærket i samme sag være flere ansvarssubjekter.263263. Sml. ovenfor pkt. 9.4 om medvirkerens erstatningsretlige medansvar.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Ifølge medieansvarslovens § 27, stk. 2, er redaktøren ligeledes medansvarlig for indholdet af annoncer efter lovgivningens almindelige regler (herunder reglerne om tilregnelse og medvirken). Derimod kan andre til massemediet knyttede personer ikke drages til ansvar efter strfl. § 23 om medvirken, jf. FT 1990-91 (2. samling), Tillæg A, sp. 3093 og 3160.

Læs på Jurabibliotek