- Side 149 -
...sådant.7272. Se også Lund Madsen, Strafferet 1, 2020, s. 268 f. Ikke desto mindre spredte lignende bødeansvar sig til mange andre retsområder. Frem mod 1996, hvor de generelle regler blev indført i straffelovens §§ 25-27, fandtes over 200 særlove med bødeansvar for juridiske personer. Der var i mange henseender betydelig uklarhed om rækkevidden af ansvaret.
(...)
...25-27,7474. Også retsvidenskabelige bidrag medvirkede hertil, navnlig Vinding Kruse, Erhvervslivets kriminalitet. Studier i det objektive strafansvar, 1983. der trådte i kraft i 1996. Bestemmelserne i de mange særlove om selskabsansvar blev samtidigt lagt ind under reglerne i kapitel 5, dvs. de skulle som udgangspunkt fortolkes i overensstemmelse hermed.
- Side 150 -
Straffelovens § 26 definerer kredsen af ansvarssubjekter efter reglerne om juridiske personers ansvar. Bestemmelsen opdeler ansvarssubjekterne i to kategorier: selskaber mv. (stk. 1) og enkeltmandsvirksomheder (stk. 2):
(...)
- Side 151 -
...at forudsætte, at bødeansvaret kun finder anvendelse, hvis den enkeltpersonejede virksomhed klart kan sidestilles med selskaber efter stk. 1. I den forbindelse er det især størrelsen af virksomheden, dvs. antallet af ansatte, der er afgørende. I forarbejderne forudsættes det, at virksomheden på gerningstidspunktet beskæftiger omkring 10-20 ansatte,
- Side 162 -
...del, 2019, s. 304 f., og Lund Madsen, Komm. EU’s Charter om Grundlæggende rettigheder, 2018, s. 526 og 532 ff. Se i øvrigt Toftegaard Nielsen, »Virksomhedsansvaret – En revision, så praktikerne kan bruge reglerne?«, i Bønsing m.fl. (red.): I forskningens og formidlingens tjeneste – festskrift til professor Lars Bo Langsted, 2018, s. 290 f. Proporti-