- Side 586 -
...fredskrænkelse og ej heller noget indikationskrav. Kravet i § 14 om, at der skal foreligge almene hensyn, for at politiet kan give tilholdet, hvis kvinden ikke selv har ønsket tilholdet, er også fraveget. Loven tager således hensyn til det massive pres, som kvinder i disse tilfælde kan have været udsat for, både fra mandens side og fra omgivelserne.
- Side 638 -
Efter yderligere nogle fysiske blokader, hvor politiet forholdt sig afventende, blev forholdet en varm politisk sag, og Centrumdemokraterne stillede forslag til en udvidelse af gerningsindholdet i STRFL § 260, således at det blev gjort strafbart at »hindre nogen i at færdes frit til og fra en ejendom«.
(...)
- Side 639 -
...virker afspærrende alene ved deres massive fysiske tilstedeværelse. Det forudsættes herved, at det af hele situationen fremgår, at der i tilfælde, hvor nogen gør forsøg på at passere, ikke kan påregnes at ske andet, end at de pågældende vil blive klar over, at dette ikke kan lade sig gøre, fordi de opstillede personer står fast uden åbning for passage.
(...)
...sidstnævnte tilfælde, hvor STRFL § 260 ikke kan anvendes, har Straffelovrådet overvejet, om disse tilfælde er strafbare efter normalpolitivedtægtens § 3. Som det fremgår af betænkningen s. 43, er det Straffelovrådets opfattelse, at denne bestemmelse må antages at omfatte de nævnte tilfælde af afspærring ved fysiske genstande eller opstilling af personer.
(...)
- Side 640 -
I sidstnævnte tilfælde kan OBK § 3, og evt. færdselsloven, anvendes, men situationen kan udmærket være den, at der derudover foreligger en overtrædelse af STRFL § 260 eller § 261, evt. § 244 eller andre bestemmelser.
- Side 754 -
...iværksat massiv patruljering af i alt ca. 20 betjente i hold på 2-4 med henblik på at forebygge volden gennem tilstedeværelse og synlighed. Ved at evaluere indsatsen efter 2 år (2007-09) har det vist sig, at voldsepisoderne (STRFL §§ 244-45 samt STRFL § 266 om trusler om vold)) er mindsket med 40 % på de nætter, hvor den massive patruljering er fo-