- Side 339 -
...afgørelsen efter den nye lov ikke må blive strengere end efter den ældre lov. Dette gælder – som i EMRK art. 7, stk. 1 – både vedrørende spørgsmålet om skyld og vedrørende spørgsmålet om straf. Den, der begår en strafbar handling, har således krav på, at forbrydelsen ikke »bliver dyrere«, end han kunne læse sig til, da han begik den strafbare handling.
(...)
- Side 341 -
...1. pkt., lever efter sin udformning automatisk op til dette krav. Derimod indeholder EMRK art. 7´s ordlyd ikke et sådant krav, og umiddelbart yder dansk ret og EUC således borgerne en mere gunstig beskyttelse. EMD har imidlertid bragt fortolkningen af art. 7 op på et tilsvarende beskyttelsesniveau.475475. Jf. Scoppola mod Italien EMD af 17.9 2009.
(...)
...stk. 1, 2. pkt., indeholder en væsentlig modifikation til reglen om, at den, der foretager en oprindeligt strafbar handling, skal frifindes, hvis handlingen efter en lovændring ikke længere er strafbar: »Beror ophøret af lovens gyldighed på ydre, strafskylden uvedkommende forhold, bliver handlingen at bedømme efter ældre lov.« Meningen er at markere,
(...)
- Side 342 -
...forhold. Det fremgår af lovforarbejderne, at baggrunden herfor er, at hastighedsovertrædelser under alle omstændigheder skal anses som trafikfarlige forseelser uafhængig af, hvad årsagen til en eventuel senere forhøjelse af den pågældende hastighedsgrænse måtte være.478478. Se nærmere LFF nr. 98 af 26. november 2003, almindelige bemærkninger, pkt. 5.2.2.
(...)
- Side 343 -
...svarende til straffelovens § 3, stk. 1, 2. pkt. Det gør det umiddelbart uklart, om straffeloven i denne henseende er fuldt ud forenelig med EUC art. 49, stk. 1, 3. pkt. Men i sag C-218-15 Pauletti er EU-Domstolen nået frem til et resultat, der kan tolkes i samme retning som § 3, stk. 1, 2. pkt.479479. Se nærmere Kommenteret EU-Charter, 2. udg., s. 521.
(...)
...ændret vurdering af strafværdigheden og derfor skal medføre frifindelse, medmindre det godtgøres, at lovændringen skyldes ydre strafskylden uvedkommende forhold. Se således 3 ud af 5 dommere i U 1957.523 H (»ikke findes sikre holdepunkter for at lempelsen skulle bero på ydre strafskylden uvedkommende forhold«). Tilsvarende formulering i U 1997.1416 V.
(...)
...ophæves ved lov 2. Inden T’s sag skal pådømmes, genindfører lov 3 strafansvaret. Straffelovens § 3, stk. 1, lægger kun vægt på lov 1 og lov 3. Waaben angiver, at hovedreglen er, at en mellemkommende lov ikke har betydning. T skal derfor dømmes, idet lov 2 er uden betydning.480480. Ansvarslæren, s. 109. Waaben angiver en mulig undtagelse fra denne regel
(...)
- Side 344 -
...lovgivning. W.E. v. Eyben har anført, at forbuddet mod skærpende tilbagevirkende kraft »så meget desto mere også [må] gælde skærpende ændringer i retspraksis«.482482. U 1993B.249. (Se også Blume i U 1993B.113). Dette er i sin generelle form givetvis forkert. Enhver dom vedrører jo en handling begået før dommen.483483. Se hertil Arnholm i AÅ 1993.133 ff.
(...)
- Side 345 -
...vedrører handlinger begået efter lovændringens ikrafttræden.486486. I U 2003.483 Ø fandt landsretten, at bøden henset til »princippet i straffelovens § 3« ikke burde ske efter retningslinjer i forslaget til en lovændring, som var vedtaget efter forbrydelsen, men før pådømmelsen, selv om der alene var tale om bødeudmåling og altså ikke et ændret maksimum.
(...)
- Side 346 -
...angivelse af retningslinjer for udmålingen inden for lovens strafferamme, og at den angivne justering af udgangspunktet for strafudmålingen også med virkning for allerede begåede forhold ikke giver anledning til retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ud fra principperne i straffelovens § 3 og i Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 7.«
(...)
...strafforfølgning for samme forbrydelse.489489. Princippet om ne bis in idem, jf. EMRK TP7 art. 4 og EUC art. 50. Den absolutte hovedregel er, at når en dom er afsagt, og der ikke er ankemuligheder, står dommen fast. Ofte betegnes dette som dommes retskraft. Dette er også til hinder for genoptagelse med henblik på en skærpet strafudmåling ud fra nyere lovgivning.
(...)
- Side 347 -
...Årbog, 1995, s. 179 og Waaben: Ansvarslæren, s. 112. Ved cirk. nr. 16 af 22. februar 2005 om strafbortfald ved ophævelse af opkrævningslovens § 17, stk. 1, nr. 3, blev det pålagt SKAT at beregne bøden efter opkrævningsloven i sager, hvor en sådan overtrædelse var afgjort sammen med en anden sag. Den pålagte bøde skulle så reduceres med den beregnede.
(...)
- Side 348 -
...lavere strafudmåling for forskellige overtrædelser af denne karakter, men det er ikke muligt at sige, hvor stor nedsættelsen vil være i det enkelte tilfælde. En automatisk regel i stk. 2 om strafnedsættelse ville altså medføre et betydeligt ressourceforbrug, fordi sagen skulle forelægges domstolene for at afgøre, hvor stor nedsættelsen skulle være.