- Side 141 -
...sfbl. §§ 38-42 og i bekendtgørelse nr. 1016 af 28. juni 2022 om beskæftigelse m.v. af indsatte i kriminalforsorgens institutioner (beskæftigelsesbekendtgørelsen); bekendtgørelse nr. 1700 af 29. november 2023 om satser for vederlag m.v. til indsatte i kriminalforsorgens institutioner (2024). Reglerne suppleres af vejledning nr. 9734 af 28. juni 2022.
- Side 149 -
...lokalfriheden for den dømte.5050. FT 1999-00, tillæg A, s. 3664 og s. 3761. Med »lokalfriheden« menes retten til selv at vælge sit opholdssted. I 1989-betænkningen anbefales, at dette princip lægges til grund ved fortolkningen af, i hvilket omfang bestemmelserne i grundloven umiddelbart vil kunne påberåbes af indsatte.5151. 1989-betænkningen, s. 642.
(...)
I lyset af den generelle rettighedsdoktrin i sfbl. § 4 kan det umiddelbart virke overflødigt, at loven i kapitel 8 omtaler en række rettigheder, men det reelle indhold i kapitlet er begrænsningerne i de rettigheder, som omtales i kapitlets enkelte bestemmelser, jf. 1989-betænkningen (s. 107):
- Side 153 -
...offentlighedsloven – godt stemmende med rettighedsdoktrinen i sfbl. § 4.5757. 1989-betænkningen, s. 313 ff. Der gælder imidlertid nogle undtagelser, idet retten til aktindsigt er begrænset i visse sagstyper i forbindelse med varetægtsfængsling og fuldbyrdelse af fængselsstraf og forvaring. Det gælder ifølge forvaltningslovens § 11, stk. 2, sager om
- Side 166 -
Det fastslås i loven, at de indsatte har ret til at udgive blade, sfbl. § 37, stk. 1. Dette må betragtes som en overflødig konstatering, idet de indsatte i forvejen har samme ret som alle andre til at udgive blade inden for medielovgivningens rammer, jf. rettighedsdoktrinen i sfbl. § 4.
- Side 170 -
...pålægges de indsatte andre begrænsninger i tilværelsen end sådanne, som er fastsat ved lov eller er en følge af selve straffen, måtte man herefter antage, at de indsatte ville have adgang til at søge information via internettet. Udelukkelse fra internetadgang kan næppe anerkendes som »en følge af selve straffen«.107107. Jf. Schiøler 2012, s. 10 ff.
- Side 177 -
...fortsættelse af en behandling, jf. sundhedslovens § 15, stk. 1. Samtykkekravet kan dog ifølge straffuldbyrdelsesloven fraviges ved en lægeligt begrundet placering i eller overførsel til en anden institution.133133. Jf. sfbl. § 21, stk. 3, nr. 4, § 22, stk. 5, nr. 2, § 25, stk. 4, nr. 2, og stk. 5, 3. pkt., § 27, stk. 2, nr. 3, og § 28, stk. 1, nr. 4.
- Side 225 -
...medføre strafcelle, straffes på lige fod med en fuldbyrdet gerning. Dette fremgår direkte af bestemmelsens ordlyd. Modsætningsvis må gælde, at forsøg ikke kan medføre disciplinærstraf, hvis den begåede gerning ikke er omfattet af § 68, stk. 2, jf. legalitetsprincippet i sfbl. § 4, som kræver udtrykkelig lovhjemmel til indgreb, herunder disciplinærstraf.
- Side 265 -
...jf. sfbl. § 4?375375. Se diskussionen om denne diffuse formulering Schiøler 2012, s. 101 ff. Det forvaltningsretlige legalitetsprincip kræver, at jo stærkere et indgreb er, des strengere krav må der stilles til hjemlens styrke og klarhed, og udelukkelse fra adgangen til at kommunikere via internettet må utvivlsomt betragtes som et voldsomt indgreb.