- Side 367 -
...tale om et konkret skøn i vurderingen af, i hvilket omfang repræsentanten skal have aktindsigt i patientens journal, men det fremgår af bestemmelsens forarbejder, at der bør anlægges »[...] en bred fortolkning, så repræsentanten ikke forhindres i at bistå patienten«.652652 LFF, nr. 15 af 26. marts 1998, bemærkninger til de enkelte bestemmelser, § 5.
(...)
...stk. 2, som blev vedtaget i 2013.655655 LFF nr. 172 af 28. februar 2013, alm. bemærkninger til lovforslaget, afs. 2.1. Uanset, dette giver reglerne det samme retlige udgangspunkt for forældrene. Forældremyndighedsindehaverens ret til aktindsigt har dog en begrænsning, både efter sundhedslovens og forældreansvarslovens regler. Det er anført i sundheds-
- Side 369 -
...år er, at forældremyndighedsindehaveren har ret til aktindsigt i barnets journal som følge af sundhedslovens § 14. Sundhedslovens § 37, stk. 2 og 3, indeholder dog ikke nogen sondring mellem børn under 15 år og unge over 15 år, hvorfor der for børn under 15 år ligeledes findes en begrænsning i retten til aktindsigt for forældremyndighedsindehaveren.
(...)
- Side 370 -
...samværssager.662662 Caroline Adolphsen, Mindreåriges retsstilling i relation til behandling, 2013, s. 267 f. Hun påpeger hertil, at problemet i forhold til vurderingen af interesser i sager om aktindsigt er dog, at det kan være bevismæssigt vanskeligt at godtgøre, hvorvidt anmodningen er begrundet i barnets eller forældremyndighedsindehaverens interesser.