Bøger, som nævner Sundhedsloven § 41

Bemærk, at § 41 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 41, om det har en betydning.

Regulering af tavshedspligten

- Side 371 -

...men f.eks. indgår i en social sag. Tilsvarende gælder loven heller ikke i forbindelse med behandling af de patientoplysninger, som foregår inden for sundhedsvæsenet, men som ikke sker som et led i den sundhedsfaglige virksomhed, men f.eks. som et led i administrativ sagsbehandling. Endelig omfatter lovens regler kun sundhedspersoner, hvorved forstås

Læs på Jurabibliotek



Sundhedspersoner

- Side 376 -

...en speciallæge, hvor patienten er sendt til undersøgelse, eller et laboratorium, der skal foretage forskellige analyser. Tavshedspligten gælder principielt også i forhold til andre sundhedspersoner, der er involveret i behandlingen, men der er i sundhedslovens § 41 og § 42 a fastsat nogle særlige bestemmelser, som skal sikre en smidig adgang til op-

Læs på Jurabibliotek



Videregivelse og indhentning af oplysninger i forbindelse med et aktuelt behandlingsforløb

- Side 378 -

...henholdsvis manuelle og elektroniske patientjournaler m.v. Reglerne er lidt forskellige, afhængigt af om der er tale om en videregivelse, hvor sundhedspersonen må bede en anden sundhedsperson om at fremsende oplysninger, eller indhentning, hvor sundhedspersonen selv kan skaffe sig adgang til oplysninger i en elektronisk patientjournal eller register.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 379 -

...varigt inhabile patienter eller børn under 15 år, såfremt forældrene eller et familiemedlem til den voksne inhabile har mulighed for at protestere mod videregivelsen. Hvis ikke det er tilfældet, må man i stedet overveje, om der er grundlag for, at oplysningerne kan videregives eller indhentes i medfør af § 41, stk. 2, nr. 4, (se nærmere i afsnit 4.2).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...elektroniske systemer. Denne bestemmelse blev indføjet i sundhedsloven for at sikre, at sundhedspersoner selvstændigt kunne indhente elektroniske patientoplysninger. Sundhedslovens § 41 omfatter således efter sin ordlyd alene videregivelse af oplysninger og var udformet med henblik på håndtering af ikke-digitale (papirbaserede) patientjournaler. Afhængigt af

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 381 -

...optaget i registeret, og den ret, som patienter har til »at sige fra« i forbindelse med indhentning og videregivelse af oplysninger i medfør af sundhedslovens § 41, stk. 3, og § 42 a, stk. 5, gælder ikke i forhold til adgangen til Det Fælles Medicinkort. Patienten har dog mulighed for at anmode om »privatmarkering« af visse oplysninger. Dette inde-

Læs på Jurabibliotek



Videregivelse og indhentning af oplysninger til sundhedspersoner og studerende, som ikke sker i forbindelse med et aktuelt behandlingsforløb

- Side 383 -

...aftale med et regionsråd eller en kommunalbestyrelse i medfør af bestemmelserne i sundhedslovens § 75, § 79, stk. 2, og §§ 87-88. Dette kan patienten ligeledes modsætte sig, jf. § 41, stk. 3. Derimod kan en speciallæge ikke orientere patientens praktiserende læge uden patientens samtykke, når det ikke sker i forbindelse med et aktuelt behandlingsforløb.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...beslægtet er behov for at indhente oplysninger om patienten. Her vil indhentningen af oplysninger i udgangspunktet skulle være baseret på patientens samtykke. I disse situationer fastslår sundhedslovens § 41, stk. 1, og § 42 a, stk. 3, at videregivelse og indhentning af oplysninger som hovedregel kun kan ske med patientens samtykke. Et sådant samtykke

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 386 -

...orienteres om videregivelsen og om formålet med denne, medmindre orientering kan udelades efter anden lovgivning eller af hensyn til offentlige eller private interesser svarende til dem, der beskyttes i denne lovgivning. En tilsvarende regel gælder tilsyneladende ikke, hvis der indhentes oplysninger om en patient i medfør af sundhedslovens § 42 a, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...praktiserende læges egen behandling af patienten samt for at forebygge dobbeltordination af lægemidler.4646. Bestemmelsen kan ikke fortolkes således, at den praktiserende læge kan videregive oplysninger til en vagtlæge. Se utrykt dom afsagt 10. marts 2003 af Østre Landsret (som »stadfæster« afgørelsen PKN 0016213 fra det daværende Patientklagenævn).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 387 -

...40, stk. 2.4747. Se som eksempel sag nr. 21SFP03 fra Styrelsen for Patientklager, hvor man ikke kritiserede, at der havde været medicinstuderende til stede i forbindelse med patientens konsultation. Det bemærkes, at der ikke er den samme adgang for studerende til at indhente oplysninger fra elektroniske systemer i forbindelse med uddannelsesforløbet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...6, og § 42 d, stk. 2, nr. 1.4848. I SDN 171801 kritiserer Disciplinærnævnet, at en sundhedsperson havde indhentet oplysninger, som lå mere end 6 måneder tilbage i tiden. Patienten har ret til at modsætte sig, at studerende og sundhedspersoner får adgang til patientoplysninger i disse situationer, jf. sundhedslovens § 41, stk. 3, og § 42 d, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek



Hvem skal samtykke gives til?

- Side 401 -

...fremgår det af § 42, stk. 1, at samtykket både kan gives til den person, som skal videregive oplysningerne, og til den sundhedsperson der skal modtage oplysningerne. Hvis oplysningerne derimod skal videregives til andre formål end patientbehandling, jf. sundhedslovens § 43, gælder den almindelige regel, hvorefter samtykke skal gives til den person,

Læs på Jurabibliotek



Beslutningskompetence mv.

- Side 403 -

...således sundhedspersonen, der vurderer, om oplysningerne skal videregives, medmindre der er en lovfastsat pligt til dette, jf. f.eks. sundhedslovens § 43, stk. 2. nr. 1.8686. Se nærmere FT 1997-98, tillæg A, s. 40-41. Der kan endvidere henvises til en udførlig diskussion hos Helle Bødker Madsen, Sundhedsret, 5. udgave, Djøf Forlag, 2021, s. 329 ff.

Læs på Jurabibliotek



Tavshedspligt og interesseafvejning

- Side 404 -

...varetage hensynet til at sikre den bedst kvalificerede behandling og opfølgning. Samtidig er det ved lovgivningen sikret, at respekten for patientens privatliv og interesse i at kontrollere anvendelsen af patientoplysninger kan bevares, idet man har givet patienten mulighed for at sige fra over for denne indhentning og videregivelse af oplysninger.

Læs på Jurabibliotek