- Side 331 -
...sundhedslovens §§ 41 og 42 a, som omhandler oplysninger, der behandles til formål for patientbehandling, og i §§ 42 d og 43, der omhandler andre formål (kvalitetsudvikling, administrative formål, tilsyn og kontrol). Andet led af bestemmelsen omfatter behandling af oplysninger i henhold til kontakt med en sundhedsperson. Denne del af bestemmelsen er be-
- Side 338 -
...patientsystemer. Indhentningsreglerne omfatter den enkelte sundhedspersons direkte onlineadgang til oplysninger og giver ikke samtidig ret til at dele oplysninger med andre. Videregivelsesreglerne regulerer adgang til oplysninger indhentet af andre og er derfor kun relevante i de tilfælde, hvor betingelserne for at indhente oplysningerne ikke er opfyldt.
- Side 350 -
...giver bestemmelsen mulighed for maskinlæring og for med brug af en algoritme at finde mønstre i data for selv at nå frem til en forståelse af sammenhæng mellem sygdomsforekomst og behandlingsmuligheder for derved at nå frem til et behandlingsforslag. I sidste afsnit behandles reglerne om samkøring af patientjournaler til brug for beslutningsstøtte.
- Side 356 -
Sundhedslovens § 42 a, stk. 6, omhandler beslutningsstøtte og giver adgang til at indhente oplysninger om en patient, der aktuelt er i behandling, og om andre patienter med henblik på at støtte sundhedspersonen i at træffe sundhedsfaglige
- Side 358 -
...bringes i anvendelse til beskyttelse af den registrerede. Uden krav om pseudonymisering udhuler bestemmelsen den beskyttelse, patienten er garanteret efter værdispringsreglen. Det skyldes, at i de tilfælde hvor der er tale om et begrænset antal patientjournaler, kan samkøringen af oplysninger lige så vel ske på grundlag af reglen om beslutningsstøtte.
Sundhedslovens § 42 a, stk. 6, er begrænset til indhentning af oplysninger om en patient eller andre patienter til brug for aktuel behandling af en patient. Bestemmelsen giver ikke hjemmel til at behandle oplysninger til andre formål. Det er imidlertid ikke uvæsentligt, hvor grænsen trækkes mellem de databe-