- Side 371 -
...men f.eks. indgår i en social sag. Tilsvarende gælder loven heller ikke i forbindelse med behandling af de patientoplysninger, som foregår inden for sundhedsvæsenet, men som ikke sker som et led i den sundhedsfaglige virksomhed, men f.eks. som et led i administrativ sagsbehandling. Endelig omfatter lovens regler kun sundhedspersoner, hvorved forstås
- Side 379 -
...elektroniske systemer. Denne bestemmelse blev indføjet i sundhedsloven for at sikre, at sundhedspersoner selvstændigt kunne indhente elektroniske patientoplysninger. Sundhedslovens § 41 omfatter således efter sin ordlyd alene videregivelse af oplysninger og var udformet med henblik på håndtering af ikke-digitale (papirbaserede) patientjournaler. Afhængigt af
(...)
- Side 381 -
...patientbehandlingen. Patienten kan frabede sig, at der indhentes oplysninger, og skal informeres om dette, jf. § 42 a, stk. 5.3232. I SDN 164702 kritiserer Disciplinærnævnet den ansvarlige læge for ikke at have udformet en korrekt instruks om anvendelse af sundhedslovens § 42 a, som tog højde for, at patienter kan have frabedt sig indhentelse af oplysninger.
(...)
...Medicinkort – fortrolighed og tilgængelighed i sundhedssektoren. Se også om afgrænsningen af de personer, der har adgang til registeret i bekendtgørelse nr. 1615 af 18. december 2018 om adgang til og registrering af lægemiddel- og vaccinationsoplysninger. Apotekere og apotekspersonale har også i særlige situationer adgang uden patientens samtykke.
- Side 386 -
...orienteres om videregivelsen og om formålet med denne, medmindre orientering kan udelades efter anden lovgivning eller af hensyn til offentlige eller private interesser svarende til dem, der beskyttes i denne lovgivning. En tilsvarende regel gælder tilsyneladende ikke, hvis der indhentes oplysninger om en patient i medfør af sundhedslovens § 42 a, stk. 2.