Bemærk, at § 42d blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 42d, om det har en betydning.
- Side 552 -
...retsgrundlaget for indsamlingen.1313. Forordning (EU) 679/2016 (GDPR), artikel 13(1c). Sker indsamlingen efter reglerne i sundhedsloven,1414. Lbk. 903/2019 (sundhedsloven). vil der skulle henvises hertil, som f.eks. hvor forskere bruger hjemlen i sundhedslovens § 42 d, stk. 1 (nærmere omtalt nedenfor) til at indhente sundhedsoplysninger fra patientjournaler.
- Side 560 -
Et andet eksempel på en national særregel, der handler om oplysningspligt ved direkte og indirekte indsamling af patientjournaler, findes i sundhedslovens § 42 d, stk. 1. Der er her hjemmel til at forskeren med patientens samtykke kan indhente sundhedsoplysninger fra patientjournaler, hvis forskeren er en autoriseret sundhedsperson.
(...)
...journalerne. Oplysningskravet må dog kunne udledes fra sundhedslovens generelle krav om informeret samtykke,5555. Lbk. 903/2019 (sundhedsloven) § 15, stk. 4. sammenholdt med bemærkningerne til bestemmelsen. I bemærkningerne står der, at »[e]n indhentning med samtykke … skal være saglig og nødvendig, så indhentningen ligeledes opfylder persondatalovens
(...)
- Side 561 -
...om hvad oplysningerne bruges til. Samme hensyn ligger til grund for GDPR’s regler om oplysningspligt. I »min log« registreres hvilke opslag der – via sundhed.dk – er foretaget i borgernes patientjournaler fra sygehusene (e-journal).6060. Sundheds- og Ældreministeriet: Sundhed i fremtiden – ansvarlig brug af data til gavn for patienten, 2018, s. 15.