Bemærk, at § 43 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 43, om det har en betydning.
- Side 288 -
...der udføres sundhedsfaglig virksomhed, modtager eller har modtaget behandling af sundhedspersoner. Unge, som er fyldt 15 år, har kompetence til selv at give og nægte samtykke efter §§ 41-49, jf. sundhedslovens § 17, stk. 3. For en patient, der – på grund af lav alder eller inhabilitet – ikke selv kan varetage sine interesser, indtræder den legale re-
- Side 328 -
...private forhold og andre fortrolige oplysninger til myndigheder, organisationer, private personer m.fl. Bestemmelsen er hjemmel for videregivelse af helbredsoplysninger m.v. fra sundhedspersoner til andre myndigheder, personer m.fl. end de sundhedspersoner, der direkte er involveret i undersøgelse, behandling, pleje, genoptræning m.v. af patienten.
- Side 329 -
...lovgivningen er bemyndiget hertil, i patientens rettigheder efter loven i det omfang, dette er nødvendigt for at varetage patientens interesser i den pågældende situation. Det må derfor antages, at også nære pårørende efter omstændighederne vil kunne meddele samtykke på patientens vegne til videregivelse af oplysninger til andre formål end behandling.
- Side 332 -
...brug for en sygedagpengesag havde videregivet oplysninger om, at patienten skulle afsone en fængselsstraf. Nævnet fandt ikke grundlag for kritik af lægen. Nævnet lagde bl.a. vægt på, at oplysningerne måtte antages at være af væsentlig betydning for kommunen, jf. patientretsstillingslovens § 26, stk. 2, nr. 1 (nu sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 1).
...formålet med at formulere bestemmelsen på en anden måde end (den hidtidige) værdispringsregel i forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, jf. § 31, navnlig er at foretage en nærmere regulering af spørgsmålet om sundhedspersoners videregivelse af oplysninger til politi og anklagemyndighed i forbindelse med mindre grov kriminalitet.556556. Jf. ibid., s. 542.
(...)
- Side 333 -
...patientretsstillingslovens § 26, stk. 2, nr. 2 (nu sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2). Nævnet lagde herved vægt på, at lægen kunne have afværget en eventuel farlig situation for patienten og andre alene ved at have oplyst til politiet, at den pågældende var blevet bekendt med placeringen af et jagtgevær og bekymret for, at der kunne opstå en farlig situation.
(...)
...at formå patienten til at afstå fra at køre bil. Patientklagenævnet udtalte, at tilfældet skulle bedømmes efter patientretsstillingslovens § 26, stk. 2, nr. 2, og ikke nr. 1 (nu sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 1 og 2), da lægelovens § 12 (nu autorisationslovens § 44) alene hjemler videregivelse af oplysninger til embedslægen og Sundhedsstyrelsen.
(...)
- Side 334 -
...patientretsstillingslovens § 26, stk. 2, nr. 2 (nu sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2). Ombudsmanden henstillede i den forbindelse til direktoratet at vejlede Kriminalforsorgens institutioner om, at indhentelse og videregivelse af helbredsoplysninger i nogle tilfælde kan ske efter en konkret vurdering, selv i tilfælde, hvor den indsatte ikke har givet sit samtykke hertil.
- Side 336 -
...er nødvendigt for, at vedkommende myndighed kan udføre tilsyns- og kontrolopgaver. Som eksempel på reglens anvendelsesområde kan nævnes videregivelse af patientoplysninger til regionens centrale sundhedsforvaltning til brug for tilsyn og kontrol med praksissektorens ydelser eller til sygehusadministrationen til brug for tilsyns- og kontrolopgaver.
(...)
- Side 337 -
...forudsætte et samtykke fra den pågældende patient. Videregivelse til direktoratet efter patientretsstillingslovens § 26, stk. 2, nr. 3 (nu sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 3), kunne ske ved videregivelse af de relevante dele af lægejournalen eller – efter omstændighederne – ved en hertil svarende erklæring fra den læge, som er tilknyttet institutionen.
...efter sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 4, uden samtykke videregives helbredsoplysninger m.v., hvis det er nødvendigt med henblik på dokumentation af arbejdsgange til brug for akkreditering. Videregivelse kan dog kun ske til et akkrediteringsorgan, der er myndighedsgodkendt.565565. § 43, stk. 2, nr. 4 og 5, blev indsat ved lov nr. 430 af 3. maj 2017.
Efter sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 5, kan der videregives oplysninger til brug for analyse af utilsigtede hændelser. Hermed har sundhedspersoner, som
- Side 339 -
...samtykke videregive oplysninger til sygehusadministrationen, jf. forudsætningsvis sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 3. Sidstnævnte regel ville i et vist omfang være overflødig, hvis vedkommende ansættelsesmyndighed havde en almindelig beføjelse til at pålægge sundhedspersoner at udlevere patientoplysninger fra journalen til brug for sundhedsadministrative
- Side 341 -
...udtrykkeligt har modsat sig, at videregivelse finder sted, kan der ske videregivelse til afdødes nærmeste pårørende efter sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, jf. ovenfor afsnit 4.3.2.2. Væsentlige hensyn til f.eks. pårørende kan efter omstændighederne tilsige, at videregivelse finder sted, selvom det strider mod afdødes ønske eller hensynet til afdøde.
- Side 346 -
...sundhedspersoners videregivelse af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger fra patientjournaler, fortrænges databeskyttelseslovens videregivelsesregler imidlertid af sundhedslovens §§ 41-46. Dette skyldes, at sundhedslovens regler stiller patienterne bedre end databeskyttelseslovens videregivelsesregler, jf. databeskyttelseslovens § 1, stk. 3.
(...)
- Side 347 -
...oplysninger, herunder også laboratoriesvar m.v., må som hovedregel kun videregives af vedkommende sundhedsperson til andre sundhedspersoner, myndigheder, organisationer, private personer m.v. med patientens samtykke. Dette gælder også i forhold til sygehusadministrationen, jf. forudsætningsvis sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 3, og ovenfor afsnit 4.3.2.3.