Bemærk, at § 43 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 43, om det har en betydning.
- Side 371 -
...men f.eks. indgår i en social sag. Tilsvarende gælder loven heller ikke i forbindelse med behandling af de patientoplysninger, som foregår inden for sundhedsvæsenet, men som ikke sker som et led i den sundhedsfaglige virksomhed, men f.eks. som et led i administrativ sagsbehandling. Endelig omfatter lovens regler kun sundhedspersoner, hvorved forstås
- Side 390 -
...mistænkelige dødsfald til politiet, jf. sundhedslovens § 179. Derudover kan der være anden lovgivning, som kan have betydning for sundhedspersoners oplysningspligt. Det gælder f.eks. bestemmelser i den sociale lovgivning, som pålægger alle offentligt ansatte at underrette de sociale myndigheder, hvis man bliver bekendt med, at børn eller unge under
- Side 391 -
...Det kan både være hensyn til patienten selv, til andre private personer, til sundhedspersoner eller en almindelig samfundsmæssig interesse. For disse situationer fastslår sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, at helbredsoplysninger kan videregives, hvis det er nødvendigt til en berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige
(...)
- Side 395 -
...væsentlig og berettiget interesse heri. Det kan f.eks. være i situationer, hvor sundhedspersonen er blevet kritiseret i pressen, og hvor vedkommende ikke har mulighed for at forsvare sig mod kritikken uden at røbe tavshedsbelagte oplysninger. Der skal dog foreligge tungtvejende hensyn til sundhedspersonen, ligesom der naturligvis kun kan videregives
- Side 396 -
...for, at fængsler kan videregive »relevante« dele af journalen i situationer, hvor Direktoratet for Kriminalforsorgen anmoder om oplysninger til brug for tilsyn og kontrol i sager vedrørende selvmord eller selvmordsforsøg blandt fanger, og hvor der ikke foreligger et samtykke fra patienten til videregivelse af journaloplysninger om selvmordsforsøg.
- Side 397 -
...overholdes. Indhentning kan ske uden patientens samtykke, men det fremgår af § 42 d, stk. 4, at patienten kan frabede sig videregivelsen. Tilsvarende kan der videregives oplysninger i medfør af sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 4-5, med henblik på dokumentation af arbejdsgange til brug for akkreditering eller til brug for opfølgning på en utilsigtet hændelse.
...efterspørge i forbindelse med en slægtnings dødsfald. Bestemmelsen giver kun de pårørende adgang til disse bestemte oplysninger. Hvis de pårørende ønsker yderligere oplysninger, må det vurderes, om betingelserne i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, om videregivelse af oplysninger uden samtykke, er opfyldt. Der skal således foretages en afvejning på basis af
- Side 401 -
...kompetence til at samtykke til videregivelse af oplysninger til andre formål end patientbehandling. I denne situation må man i stedet anvende værdispringsreglen i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, medmindre der er udpeget en personlig værge, eller en fremtidsfuldmægtig, som har kompetence til at varetage patientens interesse i den aktuelle situation.
...fremgår det af § 42, stk. 1, at samtykket både kan gives til den person, som skal videregive oplysningerne, og til den sundhedsperson der skal modtage oplysningerne. Hvis oplysningerne derimod skal videregives til andre formål end patientbehandling, jf. sundhedslovens § 43, gælder den almindelige regel, hvorefter samtykke skal gives til den person,
- Side 403 -
...således sundhedspersonen, der vurderer, om oplysningerne skal videregives, medmindre der er en lovfastsat pligt til dette, jf. f.eks. sundhedslovens § 43, stk. 2. nr. 1.8686. Se nærmere FT 1997-98, tillæg A, s. 40-41. Der kan endvidere henvises til en udførlig diskussion hos Helle Bødker Madsen, Sundhedsret, 5. udgave, Djøf Forlag, 2021, s. 329 ff.