Forarbejder til Sygedagpengeloven § 38

Ændringslov nr. 460 af 18. maj 2011

§ 1, nr. 1.

Ændringsbestemmelsen blev vedtaget med samme ordlyd som fremsat i lovforslaget:

Fjern ændringsmarkering Vis ændringsmarkering

1. I § 38, stk. 6, indsættes efter 1. pkt.:

»Tilsvarende gælder, hvis en kortere overskridelse af fristen skyldes, at lønmodtageren til brug for anmeldelse af sygefraværet har afventet modtagelse af et underretningsbrev fra SDPI-løsningen, jf. lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven.«

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger
       
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Lovforslagets indhold
 
2.1.
Ændring af dispensationsbestemmelsen for lønmodtagere
   
2.1.1.
Gældende ret
     
2.1.1.1. Dispensationspraksis
   
2.1.2.
Den foreslåede ordning
 
2.2.
Ændring af dispensationsbestemmelserne for arbejdsgivere og selvstændige erhvervsdrivende
   
2.2.1.
Gældende ret
   
2.2.2.
Den foreslåede ordning
 
2.3.
Ophævelse af krav om mindst 1 måneds tidsinterval mellem 2 refusionsanmodninger
   
2.3.1.
Gældende ret
   
2.3.2.
Den foreslåede ordning
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Miljømæssige konsekvenser
7.
Forholdet til EU-retten
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Sammenfattende skema
9.
       

1. Indledning

Formålet med lovforslaget er at ændre dispensationsbestemmelserne i sygedagpengeloven, således at kommunerne får mulighed for at dispensere fra eventuel overskridelse af frister, som skyldes anvendelsen af den digitale indberetningsløsning til brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen).

Der foreslås, at kommunens mulighed for at dispensere fra en overskridelse af lønmodtagerens frist for at anmelde sygefraværet til kommunen ændres, således at kommunen kan dispensere, hvis fristoverskridelsen skyldes, at lønmodtageren har afventet et underretningsbrev fra SDPI-løsningen.

Det foreslås endvidere, at dispensationsbestemmelserne for såvel arbejdsgivere som selvstændige erhvervsdrivende ændres, således at kommunen kan dispensere for en fristoverskridelse, der skyldes driftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen.

Endelig foreslås det, at bestemmelsen om et mindste tidsinterval mellem 2 refusionsanmodninger ved lønmodtagerens længerevarende sygefravær ophæves.

Beskæftigelsesministeren har den 26. januar 2011 fremsat forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge (Større fleksibilitet i opfølgning og indsatsen overfor sygedagpengemodtagere) – L 116. Lovforslaget har ingen betydning for nærværende lovforslag.

2. Lovforslagets indhold

2.1. Ændring af dispensationsbestemmelse for lønmodtagere

2.1.1. Gældende ret

Efter sygedagpengeloven skal en lønmodtager, der anmoder om sygedagpenge fra kommunen, anmelde sygefraværet til kommunen senest en uge efter 1. fraværsdag. Har arbejdsgiveren udbetalt sygedagpenge, skal anmeldelse ske senest en uge efter, at udbetalingen fra arbejdsgiveren er ophørt.

Lønmodtagerens anmeldelse af sygefraværet sker på en blanket, der anvises af kommunen. Lønmodtagerens arbejdsgiver, eller hvis lønmodtageren er ledig dennes a-kasse, skal afgive oplysninger til brug for lønmodtagerens anmeldelse af en sygedagpengesag til kommunen. Arbejdsgiverens eller a-kassens oplysninger kan enten afgives på blanketten som lønmodtagerne anvender ved anmeldelsen, eller sendes digitalt via SDPI-løsningen.

Anvender arbejdsgiveren eller a-kassen SDPI-løsningen til at afgive oplysninger til brug for lønmodtagerens sygedagpengesag digitalt, vil der fra SDPI-løsningen blive sendt et underretningsbrev til lønmodtageren. Af underretningsbrevet fremgår de oplysninger, arbejdsgiveren eller a-kassen har afgivet til kommunen. Lønmodtageren skal dernæst give nogle oplysninger på underretningsbrevet og sende det til kommunen. Når underretningsbrevet modtages i kommunen, anses lønmodtageren for at have anmeldt sygefraværet og anmodet om sygedagpenge.

Lønmodtagerens anmeldelse skal være kommunen i hænde inden udløbet af anmeldelsesfristen, dvs. senest på ugedagen efter 1. fraværsdag. Anmeldelsen til kommunen anses for at være sket rettidigt, hvis blanketten er lagt i kommunens postkasse inden kommunens lukketid, uanset hvornår postkassen rent faktisk tømmes.

Indgiver lønmodtageren anmodning om sygedagpenge efter fristen, har lønmodtageren først ret til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen er modtaget i kommunen.

Kommunen har mulighed for at udbetale sygedagpenge fra tiden før anmodningsdagen, når lønmodtageren på grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet har været forhindret i at anmelde rettidigt, eller når andre særlige undskyldende forhold har bevirket, at anmeldelsen ikke er sket rettidigt. Anmeldelsesfristen kan dog ikke fraviges, når anmodningen er indgivet mere end 6 måneder efter sygdommens indtræde.

2.1.1.1. Dispensationspraksis

Ankestyrelsen er sidste administrative klageinstans i sygedagpengesager. Ankestyrelsen behandler alene sager, som styrelsen skønner, har principiel eller generel betydning. Dette gælder også kommunens afgørelser om dispensation fra anmeldelsespligten for arbejdsgiver og lønmodtager. Ankestyrelsen fastlægger således praksis vedrørende hvornår der foreligger særlige undskyldende forhold, som har bevirket, at anmeldelse ikke er sket rettidigt.

Ankestyrelsens afgørelser vedrører vidt forskellige konkrete tilfælde, men en generel tendens er, at praksis er meget restriktiv med hensyn til såvel arbejdstagers som lønmodtagers anmeldelsespligt. Fx vil tidligere meddelte dispensationer og/eller vejledning om reglerne om sygemelding m.v. fra kommunen i sig selv medføre, at der ikke gives dispensation.

2.1.2. Den foreslåede ordning

Det foreslås, at kommunen kan dispensere, hvis en kortere overskridelse af fristen skyldes, at lønmodtageren har afventet at modtage et underretningsbrev fra SDPI-løsningen til brug for anmeldelse af sygefraværet.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og bemærkningerne hertil.

2.2. Ændring af dispensationsbestemmelserne for arbejdsgivere og selvstændige erhvervsdrivende

2.2.1. Gældende ret

Det fremgår af sygedagpengeloven, at en arbejdsgiver, der har anmeldt sygefraværet senest 4 uger fra 1. fraværsdag, har ret til refusion for tidsrum, der ligger indtil 3 måneder forud for arbejdsgiverens anmodning om refusion. Endvidere fremgår af sygedagpengeloven, at der ved refusion i løbende sygedagpengesager, kan ydes refusion for tidsrum, der ligger indtil 3 måneder forud for fremsættelsen af refusionskravet.

Arbejdsgiveren kan anmelde sygefraværet på en papirblanket, der anvises af kommunen eller via SDPI-løsningen. Sker anmeldelsen via SDPI-løsningen, anses anmeldelsestidspunktet for at være det tidspunkt, hvor arbejdsgiveren har signeret anmeldelsen i SDPI-løsningen. Tidspunktet for signeringen fremgår dels af den digitale anmeldelse, som kommunen modtager, dels af anmelderens kvittering. Fristen anses for overholdt, hvis anmeldelsen er signeret i SDPI-løsningen samme ugedag som 1. fraværsdag, blot 4 uger senere. Er den 1. fraværsdag fx en mandag, er anmeldelsesfristen overholdt, hvis anmeldelsen er signeret i SDPI-løsningen den efterfølgende 4. mandag, senest kl. 23.59.

Vælger arbejdsgiveren at anmelde sygefraværet på en papirblanket, anses anmeldelsestidspunktet for at være det tidspunkt, hvor kommunen modtager blanketten. Er den 1. fraværsdag fx en mandag, er anmeldelsesfristen overholdt, hvis blanketten er kommunen i hænde den efterfølgende 4. mandag. Anmeldelsen til kommunen anses for at være sket rettidigt, hvis blanketten er lagt i kommunens postkasse inden kommunens lukketid, uanset hvornår postkassen rent faktisk tømmes.

Kommunen kan udbetale refusion, når overskridelsen af fristen skyldes forhold, som i det væsentlige må tilskrives lønmodtageren, eller skyldes forkert vejledning fra offentlige myndigheder eller andre, der må antages at have særligt kendskab til forholdene, eller når særlige omstændigheder i øvrigt taler derfor. Dette gælder dog ikke, når anmodningen om refusion indgives senere end 6 måneder efter 1. fraværsdag.

Det fremgår endvidere af sygedagpengeloven, at en selvstændig erhvervsdrivende skal anmelde sygefravær til kommunen senest 3 uger efter 1. fraværsdag. De første 2 uger er den selvstændige erhvervsdrivende ikke berettiget til sygedagpenge (egenperioden).

Har den selvstændige ret til sygedagpenge fra 1. eller 3. fraværsdag, fordi han har tegnet en sygedagpengeforsikring for egenperioden, skal anmeldelsen dog ske senest en uge efter sygedagpengerettens indtræden.

Den selvstændige kan anmelde sygefraværet på en papirblanket, der anvises af kommune eller via SDPI-løsningen. Sker anmeldelsen via SDPI-løsningen, anses anmeldelsestidspunktet for at være det tidspunkt, hvor den selvstændige har signeret anmeldelsen i SDPI-løsningen. Tidspunktet for signeringen fremgår dels af den digitale anmeldelse, som kommunen modtager, dels af anmelderens kvittering. Fristen anses for overholdt, hvis anmeldelsen er signeret i SDPI-løsningen samme ugedag som 1. fraværsdag, blot 3 uger senere for en selvstændig der ikke har tegnet sygedagpengeforsikring. Er den 1. fraværsdag fx en mandag, er anmeldelsesfristen overholdt, hvis anmeldelsen er signeret i SDPI-løsningen den efterfølgende 3. mandag, senest kl. 23.59.

Vælger den selvstændige at anmelde sygefraværet på en papirblanket, anses anmeldelsestidspunktet for at være det tidspunkt, hvor kommunen modtager blanketten. Er den 1. fraværsdag fx en mandag, er anmeldelsesfristen overholdt, hvis blanketten er kommunen i hænde den efterfølgende 3. mandag for en selvstændig, der ikke har tegnet sygedagpengeforsikring. Anmeldelsen til kommunen anses for at være sket rettidigt, hvis blanketten er lagt i kommunens postkasse inden kommunens lukketid, uanset hvornår postkassen rent faktisk tømmes.

Indgives anmodningen om sygedagpenge senere end fristen, har den selvstændige først ret til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen er modtaget.

Kommunen kan udbetale sygedagpenge for tiden før anmodningsdagen, når den selvstændige på grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet har været forhindret i at anmelde rettidigt, eller når andre særlige undskyldende forhold har bevirket, at anmeldelse ikke er sket rettidigt. Anmeldelsesfristen kan dog ikke fraviges, når anmodningen er indgivet mere end 6 måneder efter sygdommens indtræden.

For en beskrivelse af dispensationspraksis henvises til afsnit 2.1.1.1. i de almindelige bemærkninger.

2.2.2. Den foreslåede ordning

Det foreslås, at kommunen kan dispensere, hvis arbejdsgiverens eller den selvstændiges overskridelse af fristen skyldes driftsforstyrrelser i SDPI-løsningen.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og 4 og bemærkningerne hertil.

2.3. Ophævelse af krav om mindst 1 måneds tidsinterval mellem 2 refusionsanmodninger

2.3.1. Gældende ret

Efter sygedagpengeloven kan en arbejdsgiver ikke fremsætte krav om refusion med mindre end 1 måneds mellemrum, dvs. der skal være mindst 1 måned mellem to refusionsanmodninger.

Reglen er implementeret i SDPI-løsningen, og en arbejdsgiver har således ikke mulighed for at sende en refusionsanmodning til kommunen, før der er gået en måned fra sidste anmodning. Anmodning om refusion kan dog placeres i venteregisteret og arbejdsgiveren modtager dernæst besked, når der er gået en måned siden sidste refusionsanmodning. Det bemærkes i den forbindelse, at SDPI-løsningen bliver tilrettet i overensstemmelse med ændringer i sygedagpengeloven.

2.3.2. Den foreslåede ordning

Det foreslås, at kravet om at refusion ikke kan fremsættes med mindre end 1 måneds mellemrum ophæves. Derved opnås en øget fleksibilitet for arbejdsgiverne ved anmodning om refusion af sygedagpenge.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3 og bemærkninger hertil.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige af betydning, idet ændringerne i dispensationsbestemmelserne alene forventes anvendt i et meget begrænset antal sager.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet af betydning, idet ændringerne i dispensationsbestemmelserne alene forventes anvendt i et meget begrænset antal sager.

Lovforslaget har været sendt til høring i Erhvervs og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR). CKR vurderer, at forslaget om ophævelse af sygedagpengelovens § 59, stk. 5, 2. pkt. medfører mindre administrative lettelser for arbejdsgiverne. Flere forskellige arbejdsgivere har dog via regeringens byrdebrevkasse gentagende gange overfor CKR udtryk et ønske om mere fleksibilitet i forbindelse med refusion. Således vil afskaffelsen af sygedagpengelovens § 59 stk. 5, 2. pkt. fjerne en betydelig irritationsbyrde for virksomhederne.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

6. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

8. Hørte myndigheder og organisationer

Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Ankestyrelsen, Danske Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, Kristelig Fagbevægelse og Kristelig Arbejdsgiverforening.

 
9. Sammenfattende skema
     
Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
 
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Negative konsekvenser/
merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Stat:
2011: Ingen
2012: Ingen
2013: Ingen
2014: Ingen
Kommuner:
2011: Ingen
2012: Ingen
2013: Ingen
2014: Ingen
Stat:
2011: Ingen af betydning
2012: Ingen af betydning
2013: Ingen af betydning
2014: Ingen af betydning
Kommuner:
2011: Ingen af betydning
2012: Ingen af betydning
2013: Ingen af betydning
2014: Ingen af betydning
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Stat:
2011: Ingen
2012: Ingen
2013: Ingen
2014: Ingen
Kommuner:
2011: Ingen
2012: Ingen
2013: Ingen
2014: Ingen
Stat:
2011: Ingen
2012: Ingen
2013: Ingen
2014: Ingen
Kommuner:
2011: Ingen af betydning
2012: Ingen af betydning
2013: Ingen af betydning
2014: Ingen af betydning
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ændring af dispensationsbestemmelsen kan have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, men konsekvenserne vurderes at være meget begrænsede.
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ophævelse af bestemmelsen om, at krav om refusion ikke kan fremsættes med mindre end 1 måneds mellemrum medfører mindre administrative lettelser for erhvervslivet, men konsekvenserne vurderet at være begrænsede.
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
   

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Efter sygedagpengelovens § 38, stk. 6, kan kommunen dispensere for en lønmodtagers manglende overholdelse af fristen for anmeldelse af sygefraværet til kommunen. Det kan ske i de situationer, hvor lønmodtageren på grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet har været forhindret i at anmelde rettidigt, eller når andre særlige undskyldelige forhold har bevirket, at anmeldelsen ikke er sket rettidigt.

Det foreslås, at kommunen tilsvarende skal kunne dispensere, hvis lønmodtageren har overskredet fristen med en kortere periode, og det skyldes, at lønmodtageren til brug for anmeldelse af sygefraværet har afventet modtagelse af et underretningsbrev fra SDPI-løsningen.

Med forslaget sikres, at kommunen kan dispensere i de tilfælde, hvor lønmodtagerens anmeldelse af sygefraværet til kommunen er forsinket som følge af arbejdsgiverens eller a-kassens afgivelse af oplysninger til SDPI-løsningen. Det forudsættes, at der alene dispenseres ved kortvarig overskridelse af fristen, typisk op til en uge. Det forudsættes endvidere, at lønmodtageren straks efter modtagelsen af underretningsbrevet har udfyldt dette og sendt det til kommunen.

Ikrafttrædelse af § 1, nr. 1. i ændringslov nr. 460

Dato: 01. juli 2011

Tekst:

Loven træder i kraft den 1. juli 2011.

Alle ikrafttrædelsesbestemmelserne i ændringslov nr. 460

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2011.