- Side 159 -
...var vedtaget af EU-institutionerne, dvs. den afledte EU-ret fra før 1. januar 1973. Denne bestemmelse har forfatningsretlig hjemmel i Grundlovens § 3, 1. pkt. Ved tiltrædelseslovens § 3 overlades der ikke nogen beføjelser til EU, hvorfor denne bestemmelse ikke nødvendiggjorde en vedtagelse efter den kvalificerede procedure i Grundlovens § 20, stk. 2.
- Side 163 -
...bemærkes endelig, at hverken afskaffelsen af forsvarsforbeholdet i 2022 eller ja’et til patentdomstolen i 2014 medførte ændringer af tiltrædelsesloven, mens både loven om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning og loven om tilslutning til euroen ville have medført en ændring af tiltrædelseslovens §§ 3 og 4, hvis de var blevet stadfæstet.
- Side 168 -
...fastslår Højesteret, at dette ingen forskel ville have gjort, da bestemmelsen ikke kan anvendes mellem private, idet det i forarbejderne til Maastricht-traktaten blev lagt til grund, at art. 6, stk. 3 TEU ikke var blandt de bestemmelser, der var omfattet af tiltrædelseslovens §§ 2 eller 3.3030. Folketingstidende 1992/93, tillæg A, sp. 6698 smh. sp. 6467.
- Side 169 -
...1972 ønskede lovtekst, der kunne rumme en efterfølgende udvikling af samarbejdet, som man ikke i alle detaljer kunne forudse. Forarbejderne til loven efterlader også et indtryk heraf, ligesom det blev anerkendt af Højesteret i Maastricht-sagen, at der ikke kunne kræves en så præcis angivelse, at der ikke kan blive tale om skøn eller fortolkningstvivl.
(...)
...»ekstraordinær situation«, hvor det med den »fornødne sikkerhed« kunne fastslås, at Domstolens praksis byggede på en anvendelse af traktaten, der lå uden for suverænitetsafgivelsen ifølge tiltrædelsesloven, at de danske domstole skulle anse det som uanvendeligt i dansk ret.3434. Det bemærkes, at disse principper blev gentaget i Lissabon-sagen UfR 2013.1451 H.
(...)
- Side 170 -
...tiltrædelseslovens § 4, og således utvivlsomt omfatter art. 6, stk. 3 TEU. At Højesteret alligevel kommer frem til det, skyldes forarbejderne til Maastricht-traktaten, hvor bestemmelsen blev indsat. Det konkluderes, at det dengang blev lagt til grund, at bestemmelsen ikke var omfattet af tiltrædelseslovens §§ 2 eller 3. Uddrag af forarbejderne fremgår nedenfor:
(...)
»Denne bestemmelse indebærer at Traktaten om Den Europæiske Union nævnes i § 4 i tiltrædelsesloven af 1972 og dermed bliver en af de traktater, som bestemmelserne i tiltrædelseslovens §§ 2 og 3 finder anvendelse på.
(...)
...af de i § 4 nævnte traktater mv., og bestemmelsen i § 3, stk. 1, i tiltrædelsesloven af 1972 fastsætter, at bestemmelser i de i § 4 nævnte traktater sættes i kraft i Danmark, i det omfang de efter fællesskabsretten er umiddelbart anvendelige i Danmark. Det er Maastricht-Traktatens søjle 1 (artikel G), der indeholder bestemmelser af denne karakter.
(...)
- Side 171 -
...Ole Spiermann, ’En højesteretsdom om tiltrædelsesloven’, UfR 2017 B. 297 s. 8 samt kapitel 16 af Henrik Palmer Olesen. Såfremt man fra lovgivers side havde ønsket at afgrænse de bestemmelser i Maastricht-traktaten, som tiltrædelseslovens §§ 2 og 3 fandt anvendelse på, burde det således have fremgået af loven, ligesom det blev gjort med forbeholdene.