- Side 254 -
...fastlagt på grundlag af uskrevne retsgrundsætninger, overvejelser ud fra forholdets natur, spredte tekststykker i den juridiske litteratur samt den praksis, der er fulgt ved diverse tjenestemandsundersøgelser, kommissionsdomstole, undersøgelsesretter og dommerundersøgelser. Hertil kommer i meget begrænset omfang ombudsmandsudtalelser og retssager.
- Side 257 -
Den centrale bestemmelse er i nærværende sammenhæng tjenestemandslovens § 10, stk. 1, der er gengivet ovenfor i kapitel 2.
- Side 271 -
...skal efterkomme lovlig tjenstlige befaling og i øvrigt overholde de pligter, som tjenesten eller hvervet medfører, eller til tjenestemandslovens § 10 om, at han skal overholde de regler, der gælder for hans stilling, vil således ikke kunne bevirke en frifindelse. Der foreligger i et sådant tilfælde en egentlig retsvildfarelse, der ikke diskulperer.
(...)
Da straffelovens §§ 156 og 157 og tjenestemandslovens § 10 som nævnt er referencebestemmelser, der henviser til normsæt uden for bestemmelserne selv, stiller spørgsmålet sig imidlertid mere kompliceret, såfremt embedsmanden svæver i en vildfarelse vedrørende sådanne normsæts indhold.
(...)
...uagtsomhed, hvor dette ansvar – som i straffelovens § 157 og tjenestemandslovens § 10 – er hjemlet. Om et sådant ansvar bør ifaldes, vil bero på, om det kan bebrejdes den pågældende embedsmand, at han var ubekendt med den pågældende – uden for straffeloven og tjenestemandsloven – liggende retsregel eller tog fejl med hensyn til retsreglens betydning.
(...)
- Side 275 -
...betragtes som udtryk for en egentlig eller en uegentlig retsvildfarelse, vil som oftest være begrænset, idet såvel det tjenstlige ansvar efter tjenestemandslovens § 10 som det strafferetlige ansvar efter straffelovens § 157 omfatter uagtsomhedstilfælde. (For straffelovens vedkommende dog kun ved »grov eller oftere gentagen forsømmelse eller skødesløshed«).
- Side 286 -
...bestemmelser. I andre tilfælde, som f.eks. principperne om faglighed og partipolitisk neutralitet og den overordnede forpligtelse til at virke for realiseringen af ministerens politik, følger normerne snarere af de grundlæggende hensyn, der knytter sig til ministerstyret og behovet for opretholdelse af tilliden til embedsværkets integritet og troværdighed.
- Side 324 -
...om, at tjenestemanden samvittighedsfuldt skal »overholde de regler, der gælder for hans stilling«. Sandhedspligten må, jf. ovenfor, antages at være en integreret bestanddel af de (uskrevne) regler, som denne bestemmelse henviser til. Samme sandhedspligt må antages på uskrevet grundlag at gælde for overenskomstansatte chefer i tilsvarende stillinger.
(...)
- Side 332 -
...sandhedspligt, jf. tjenestemandslovens § 21, stk. 4, 2. pkt., smh. med straffelovens § 159, stk. 2. Ombudsmanden har i øvrigt ikke villet kritisere, at urigtige forklaringer kan indgå med en vis vægt i decorumvurderingen efter tjenestemandslovens § 10.665. Jf. Hans Gammeltoft-Hansen m.fl., 1994, side 159, jf. FOB 1990.339 (417 ff.) og FOB 1991.207 (236).