- Side 179 -
Tjenestemandslovens § 12 beskytter den enkelte tjenestemand mod at blive overført til et andet »ansættelsesområde« og mod så indgribende forandringer i sine »tjenesteforretningers omfang og beskaffenhed«, at »tjenestens karakter« ændres derved. Grundlovens § 14, 2. pkt., regulerer »forretningernes fordeling« mellem ministrene.
(...)
- Side 180 -
...beskaffenhed«, at det for en flerhed af tjenestemænd fastlagte ansættelsesområde må anses for karakteriseret ved beskaffenheden af de under området hørende opgaver. Der foreligger derfor ikke en ændring af »ansættelsesområder« i tjenestemandslovens § 12’s forstand, når opgaver som led i en generel ressortomlægning flyttes fra et ministerområde til et andet.
(...)
...forflyttelsesgrænsen. I alt fald på længere sigt forestillede Tjenestemandskommissionen af 1965 sig, at indholdet af de nævnte bestemmelser og forflyttelsesgrænsen ville smelte sammen. Samtidig ville kommissionen ikke afvise, at en stillingsændring i overensstemmelse med tjenestemandslovens reglen kunne være en forflyttelse i grundlovens forstand.«
(...)
- Side 186 -
...års retspraksis. Inden for området for opgaveomlægninger i staten ses således Justitsministeriets retsopfattelse bl.a. udtrykt i notatet fra 24. august 1989 – i hvert fald ved generelle opgaveomlægninger må tjenestemanden i forhold til tjenestemandslovens § 12 tåle omflytninger, selv uden for ansættelsesområdet – fuldt ud at være blevet bekræftet.
(...)
...tjenestemandslovens § 12, ligesom for ansættelsesområder stiftet på privatretligt grundlag, alene er defineret ved bestemte opgaver og således ikke er defineret ved en organisatorisk enhed. Sagen angik en tvist mellem AC og Finansministeriet om forståelsen af aftalen om ansættelsesområder, jf. Finansministeriets cirkulære af 10. september 1975. Efter
(...)
- Side 187 -
...Erhvervsministeriet. Tjenestemanden blev i medfør af tjenestemandslovens § 12 pålagt at overtage en stilling i Erhvervs- og Boligstyrelsen. Her skulle tjenestemanden til dels varetage de samme arbejdsopgaver og lovområder. Tjenestemanden mente sig ikke forpligtet til at overtage stillingen, da andre ministeriers institutioner lå uden for ansættelsesområdet.
(...)
...ændring af ansættelsesområdet i tjenestemandslovens § 12’s forstand, når en opgave ved en ressortomlægning blev flyttet fra ét ministerområde til et andet, og da der tilmed er en langvarig praksis for at udvide ansættelsesområdet med den institution mv., som lønmodtageren ved ressortomlægningen bliver overført til, blev Finansministeriet frifundet.
(...)
...tjenestemand er tale om en omflytning, der ikke har en generel karakter – dvs. ikke har karakter af en virksomhedsoverdragelse – må det nok antages, at tjenestemandslovens § 12 vil beskytte tjenestemanden – men afgørende er det egentlig ikke, om opgaveomlægningen rammer et stort eller større antal tjenestemænd; afgørende er, om omlægningen er klart saglig.
(...)
...tjenestemandslignende vilkår med bevarelse af retten til statstjenestemandspension og rådighedsløn i et nu privatiseret tidligere statsselskab (og som ganske vist tidligere havde accepteret overgang til et statsselskab), fastslået, at tjenestemandslovens § 12 ikke »antages at yde beskyttelse mod, at et funktionsområde overdrages fra én virksomhed til en anden«.
(...)
- Side 194 -
Herefter kan retsstillingen for tjenestemænd sammenfattes således, at også denne lønmodtagergruppe kan virksomhedsoverdrages efter reglerne i virksomhedsoverdragelsesloven uden at dette vil være i strid med hverken Grundlovens § 14 eller tjenestemandslovens § 12, såfremt:
- Side 197 -
...selskabet eller der er etableret »udlån« til selskabet på de under nr. 2 nævnte måder, har tjenestemændene som følge af deres stillingers bortfald måttet påregne at blive afskediget med krav på ventepenge/rådighedsløn mv., medmindre der i overensstemmelse med tjenestemandslovens §§ 12 og 13 har kunnet anvises dem en anden passende stilling i staten.