- Side 130 -
Hvorledes et tjenstligt forhør nærmere skal gennemføres, er fastsat i tjenestemandslovens §§ 20-23.135135. Tilsvarende KL-regulativ 2008 §§ 18-21. I det følgende omtales nogle hovedpunkter i reglerne om forhørets gennemførelse.
(...)
Forhøret kan i visse henseender minde om en domstolsproces. Tjenestemanden er berettiget til at give møde med en bisidder, f.eks. en advokat eller en repræsentant for tjenestemandens organisation, og skal ved indkaldelsen til det første forhør gøres bekendt hermed (tjenestemandslovens § 21, stk. 1 og 2).140140. Tilsvarende KL-regulativ 2008 § 19, stk. 1.
(...)
...alene tjenestemænd ansat ved kommunen vidnepligt.142142. Jf. KL-regulativ 2008 § 19, stk. 3. På baggrund af bestemmelser i de kollektive overenskomster for kommunalt ansatte har overenskomstansatte imidlertid også vidnepligt, jf. Niels Nørby Pedersen og Steen Ballegaard, Det kommenterede tjenestemandsregulativ, 2. udg., s. 194 (ved og med note 1).
(...)
- Side 131 -
Tjenestemanden har adgang til at afgive skriftlige indlæg, også efter forhørenes afslutning, jf. tjenestemandslovens § 21, stk. 5.144144. Tilsvarende KL-regulativ 2008 § 19, stk. 4.
(...)
Forhøret er som udgangspunkt ikke offentligt, jf. tjenestemandslovens § 21, stk. 7.145145. Tilsvarende KL-regulativ 2008 § 19, stk. 6.
(...)
...forhørslederen en indstilling om sagens afgørelse efter anmodning fra kommunalbestyrelsen eller fra vedkommende forhandlingsberettigede organisation. Denne indstilling er ikke bindende for forvaltningsmyndigheden, som træffer sin afgørelse efter et skøn.148148. Se hertil afsnit 4.3. En bindende virkning ville kræve en udtrykkelig lovbestemmelse herom.
(...)
...Lovsamling, Online-version, november 2022, note 47 til tjenestemandslovens § 21, stk. 6 (i noten anvendes udtrykket »bør«). I U 1997.1523/2 H havde kommunen vedrørende forhørslederens rapport anmodet tjenestemandens organisation om en udtalelse, og Højesteret fandt ikke, at kommunen havde haft pligt til også at indhente en udtalelse fra tjenestemanden selv.