- Side 62 -
...arbejdsretlig regel, at ophævelse/bortvisning forudsætter grov misligholdelse, jf. i denne retning Jens Kristiansen, Ansættelsesret, s. 593 ff. Se også Ole Hasselbalch og Natalie Videbæk Munkholm, Lærebog i Ansættelsesret og Personalejura, s. 424. Forvaltningens bortvisningsadgang hviler grundlæggende på en uskreven obligationsretlig misligholdelsesbeføjelse.
- Side 64 -
...disciplinært. I forhold til en overenskomstansat mv. indebærer ledelsesbeføjelsen en ret for forvaltningen til at træffe afgørelser af disciplinær karakter over for den pågældende, hvis vedkommende har tilsidesat sine tjenstlige pligter. For tjenestemænd foreligger der eksplicitte lovregler om anvendelse af disciplinærstraf, jf. tjenestemandslovens § 24.
(...)
I dette afsnit behandles begrebet tjenesteforseelse. Udgangspunktet tages i tjenestemandslovens § 24, da begrebet er veludviklet på tjenestemandsområdet. Hertil kommer, at den beskrevne retsstilling i vidt omfang er tilsvarende for de overenskomstansatte mv., dog med enkelte forskelle. Disse omtales sidst i dette afsnit.
(...)
Anvendelse af disciplinærstraf over for en tjenestemand forudsætter, at den pågældende har gjort sig skyldig i en tjenstlig forseelse, jf. tjenestemandslovens § 24, 1. pkt.1414. Tilsvarende KL-regulativ 2008 § 22.
(...)
- Side 67 -
...medarbejder, der begår en enkeltstående fejltagelse efter en i øvrigt tilfredsstillende arbejdsindsats igennem mange år. Endelig må det indgå i vurderingen af, om en reaktion er proportional, hvilken grad af tilregnelse der foreligger. Den principielle forskel på retsgrundlagene fører derfor ikke nødvendigvis til vidt forskellige resultater i praksis.
- Side 86 -
...i tilfælde af udeblivelse mv., ændring af arbejdsopgaver, forbigåelse ved avancement og anvisning af andet arbejdssted. De reaktioner, som en overenskomstansat mv. kan blive mødt med på grund af tjenesteforseelser, adskiller sig på flere punkter fra de i tjenestemandslovens § 24 oplistede sanktioner. Se nærmere herom i afsnit kapitel 10, afsnit 4.