Bøger, som nævner Tjenestemandsloven § 28

Generelt om ansættelsens ophør

- Side 229 -

...krav til begrundelsen, og det afgørende er derfor, at tjenestemanden er uegnet til at fortsætte i sin stilling, og at afskedigelsen ikke strider mod generelle forvaltningsretlige principper, herunder proportionalitetsprincippet, jf. f.eks. U 2002.1269 H om samarbejdsproblemer og U 2007.1764 H om en straffedom for et begået forhold uden for tjenesten.

Læs på Jurabibliotek



Sagsoplysning

- Side 231 -

...uproportional, men landsretten frifandt arbejdsgiveren. I præmisserne udtalte landsretten bl.a., at myndighedens henvisning til konsulentvurderingen i opsigelsesbrevet ikke indebar, at myndigheden formelt eller reelt kunne anses for at have delegeret sin afskedigelseskompetence til konsulentfirmaerne. Højesteret stadfæstede dommen i henhold til grundene.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 235 -

Viser det sig efter afholdelsen af et tjenstligt forhør, at der ikke foreligger afskedsbegrundende tjenesteforseelser, er myndigheden ikke afskåret fra at afskedige på diskretionært grundlag efter tjenestemandslovens § 28 eller regulativets § 26.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om tjenestemænd

- Side 243 -

Efter tjenestemandslovens § 28 og KL-tjenestemandsregulativets § 26 kan en tjenestemand afskediges med tre måneders varsel til udgangen af en måned. Der er ikke fastsat nærmere krav til begrundelsen for afskedigelsen, og afskedigelsesretten er derfor diskretionær (skønsmæssig).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 244 -

...indgribende midler, og at kommunen derved havde tilsidesat proportionalitetsprincippet. Ifølge Højesteret kunne de betydelige samarbejdsvanskeligheder hovedsageligt tilskrives viceskoleinspektøren, og det var ikke et uforholdsmæssigt skridt at afskedige ham, da en omplacering ikke var mulig som følge af samarbejdsvanskelighedernes karakter og omfang.

Læs på Jurabibliotek