- Side 488 -
...et tredje led af den første fase, og dette led består i, at der blandt kvalificerede ansøgere sker udvælgelsen af et antal ansøgere der inviteres til at afgive tilbud.55. Udbudsdirektivets artikel 65 og udbudslovens § 145. I nærværende kapitel analyseres, hvilke kriterier ordregiver kan anvende til at frasortere de uegnede potentielle leverandører,
- Side 496 -
...tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Der sondres mellem obligatoriske og fakultative udelukkelsesgrunde; førstnævnte er reguleret i udbudslovens §§ 135-136, og sidstnævnte i udbudslovens § 137.
(...)
...befinder sig i en situation som omhandlet i udbudslovens § 135, hvorimod ordregiverne kun er forpligtet til at udelukke ansøgere og tilbudsgivere, der befinder sig i en situation, der er omfattet af udbudslovens § 137, såfremt ordregiveren udtrykkeligt har anført de i bestemmelsen nævnte udelukkelsesgrunde – eller nogle af disse – i udbudsbekendtgørelsen.
(...)
...udelukkelse vil være disproportional, jf. udbudsdirektivets artikel 57, stk. 3, 2. afsnit, hvilket kan være relevant at overveje i relation til gæld til det offentlige. Artikel 57, stk. 3, er implementeret i udbudslovens § 135, stk. 4, hvor man har præciseret, at eksistensen af en gæld til det offentlige ikke kan føre til afvisning, såfremt virksomheden har
(...)
- Side 497 -
...afviklingsordning for gælden. Desuden kan ordregiver undlade at afvise en ansøger eller tilbudsgiver på baggrund af offentlig gæld, hvis enten alle ansøgere eller tilbudsgivere har den nævnte gæld, eller ansøgeren eller tilbudsgiveren stiller sikkerhed for betaling af den del af gælden, der er på 100.000 kr. eller derover.3434. Udbudslovens § 135, stk. 5.
(...)
Det er i udbudslovens § 135, stk. 2, præciseret, at ordregiverne også har pligt til at udelukke ansøgere og tilbudsgivere, såfremt personer i ansøgernes eller tilbudsgivernes direktion, bestyrelse eller tilsynsråd ved endelig dom eller vedtaget bødeforlæg må konstateres at være dømt for et forhold, der er omfattet af de præceptive udelukkelsesgrunde.
(...)
...forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal anvende disse udelukkelsesgrunde, hvilket i Danmark er implementeret således, at denne kategori af ordregivere skal anvende bestemmelserne i udbudslovens §§ 135-137, § 138 og § 177, stk. 5. Andre ordregivere kan anvende udelukkelsesgrunde, men de er ikke forpligtet hertil.3737. Jf. bekendtgørelse nr. 1078 af 29. juni 2022, § 11, stk. 2.
...organisation, b) bestikkelse, c) svig, d) terrorhandlinger, e) hvidvaskning af penge og f) børnearbejde og menneskehandel. Disse udelukkelsesgrunde er typisk alene af perifer betydning for ordregiverne, men det er med udbudsdirektivet valgt, at ansøgere og tilbudsgivere, der er dømt for de nævnte forhold, skal være udelukket fra at deltage i udbud.
(...)
- Side 498 -
Listen over obligatoriske udelukkelsesgrunde er suppleret i udbudslovens § 135, stk. 3, der omhandler gæld på 100.000 kr. eller derover til det offentlige.
(...)
Er en ansøger eller tilbudsgiver ramt af en obligatorisk udelukkelsesgrund omfattet af udbudslovens § 135, stk. 1, gælder pligten til at udelukke den pågældende i 5 år, fra endelig dom er afsagt, eller bødevedtagelse har fundet sket, jf. udbudslovens § 138, stk. 6.3838. Jf. udbudsdirektivets artikel 57, stk. 7.
- Side 501 -
Med udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 6 – som ikke har udspring i udbudsdirektivet – er det endelig muligt for ordregivere at udelukke ansøgere og tilbudsgivere, der har gæld på mindre end kr. 100.000 til det offentlige for skyl-
(...)
- Side 502 -
...af udbudsloven, jf. udbudslovens § 196, stk. 8. Bestemmelsen i udbudslovens § 135, stk. 4, finder dog tilsvarende anvendelse, jf. § 137, stk. 2, jf. afsnit 2.1 ovenfor. Såfremt der føres sag ved myndighederne eller domstolene om betalingen, vil det dog næppe være muligt at udelukke den pågældende ansøger eller tilbudsgiver fra at deltage i udbuddet.
(...)
...under 100.000 kr. gælder ikke nogen bestemmelse om varighed, da spørgsmålet om sådan gæld afklares og vurderes i forbindelse med det enkelte udbud. Med andre ord er det forhold, at der tidligere har været sådan offentlig gæld ikke en relevant udelukkelsesgrund, hvis gælden er betalt.4949. Udbudslovens § 135, stk. 4 eller 5, kan endvidere være relevant.
...udbudslovens § 135, stk. 1 (dom for deltagelse i kriminel organisation mv.) og 3 (forfalden gæld på 100.000 kr. eller mere til det offentlige) samt de fakultative udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 (konkurs mv.) og § 137, stk. 1, nr. 6 (forfalden gæld på mindre end 100.000 kr. til det offentlige), jf. udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1.
- Side 507 -
...ophævede direktiv 93/37/EØF, artikel 24, stk. 1. fastslået, at medlemsstaterne vedrørende de økonomiske aktørers faglige kvalifikationer ikke kan fastsætte supplerende udelukkelsesgrunde.6868. Ibidem, præmis 43, jf. præmis 49. Domstolen har imidlertid accepteret, at medlemsstaterne kan fastsætte supplerende udelukkelsesgrunde, som forfølger andre formål:
- Side 512 -
...for så vidt angår udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1, og § 137, stk. 1, nr. 1 og 4, i vidt omfang minder om den dokumentation, der bør fremsendes og anerkendes som tilstrækkelig i relation til udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 3. Udbudslovens § 138 er anvendelig for alle forhold omfattet af udbudslovens §§ 135-137.
(...)
I relation til udelukkelsesgrunden om forfalden gæld til det offentlige, jf. udbudslovens § 135, stk. 3, og § 137, stk. 1, nr. 6, kan den økonomiske aktør i) betale gælden, ii) stille sikkerhed, jf. udbudslovens § 135, stk. 4, nr. 2 (jf.
(...)
- Side 513 -
også § 137, stk. 2) eller iii) indgå og overholde en afviklingsordning for gælden, jf. udbudslovens § 135, stk. 4, nr. 3 (jf. også § 137, stk. 2) og dermed bringe sig sikkert ud af udelukkelse af denne årsag.
(...)
...udbudslovens § 24, nr. 34, i definitionen nogen udvidelse af begrebet »tilbudsgiver« til at gælde koncernselskaber. Det må derfor antages, at ordregivere er nødsaget til at acceptere ansøgninger og tilbud fra selskaber, som ikke isoleret set er ramt af en udelukkelsesgrund, uanset at der i samme koncern indgår selskaber, som er ramt af en udelukkelsesgrund.
- Side 527 -
...udskifte en tredjemand, som (alligevel) ikke opfylder stillede finansielle (og tekniske) krav. Det påhviler i samme forbindelse ordregiveren at verificere, at den pågældende tredjemand ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1 og 3, samt – hvis relevant – § 137, stk. 1, nr. 2 og 7, jf. udbudslovens § 144, stk. 4, nr. 2.
- Side 533 -
...udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens §§ 135-137. Viser det sig så alligevel at være tilfældet for en underleverandør, skal ordregiveren kræve, at underleverandøren udskiftes, jf. udbudslovens § 177, stk. 5. Tilsvarende gælder, såfremt en underleverandør (alligevel) ikke opfylder stillede relevante krav til egnethed, jf. udbudslovens § 144, stk. 5.
- Side 545 -
Accept af ændringer hos ansøgere eller tilbudsgivere er i alle tilfælde yderligere betinget af, at der efter ændringen ikke er tale om, at ansøgeren eller tilbudsgiveren herefter burde udelukkes, jf. udbudslovens §§ 135-137, og af at stillede minimumskrav til egnethed fortsat er opfyldt, jf. udbudslovens § 147, stk. 2-3.