Bemærk, at § 136 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 136, om det har en betydning.
- Side 471 -
...begået før udbudsloven trådte i kraft 1. januar 2016. Derudover angiver udbudslovens § 136 også årsager, der fører til obligatorisk udelukkelse, hvor årsagen er begrundet i det konkrete udbud773773. Bestemmelsen bygger på 2014-udbudsdirektivets artikel 57, stk. 4, litra e, f og h, der vedrører frivillige udelukkelsesgrunde. (se herom i afsnit 2.1.8).
(...)
- Side 473 -
Udbudslovens § 136 omhandler også situationer, hvor der skal ske obligatorisk udelukkelse af en virksomhed. Bestemmelsen er ikke i 2014-udbudsdirektivet angivet som obligatorisk udelukkelsesgrund, og adskiller sig fra udbudslovens § 135 ved, at der er tale om forhold der vedrører det konkrete
- Side 482 -
Udbudslovens § 136806806. Bestemmelsen er ikke i 2014-udbudsdirektivet angivet som obligatorisk udelukkelsesgrund, men er i stedet listet under de frivillige udelukkelsesgrunde i artikel 57, stk. 4, litra e, f og h. omhandler situationer, hvor der skal ske obligatorisk udelukkelse af en virksomhed pga. forhold, der vedrører det konkrete udbud.
(...)
Den første situation, udbudslovens § 136, nr. 1, omhandler interessekonflikter, hvor en person hos ordregiveren skal anses for inhabil pga. en nær tilknytning til ansøgeren eller tilbudsgiveren (se herom i kapitel 11, afsnit 7).
(...)
Den anden situation, udbudslovens § 136, nr. 2, vedrører den situation, hvor en tilbudsgiver anses for inhabil, som følge af den forudgående inddragelse af virksomheden ved forberedelsen af udbudsproceduren i forhold til det pågældende udbud (se herom i kapitel 11, afsnit 2-6).
(...)
Den tredje situation, udbudslovens § 136, nr. 3, kan inddeles i tre yderligere situationer, der indebærer, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i det pågældende udbud har:
(...)
- Side 483 -
...dokumentation. Herefter vil tilbudsgiveren skulle dokumentere, at de oplysninger, som virksomheden har angivet i ESPD’en er korrekte. Ifølge lovbemærkningerne til udbudslovens § 136, vil der således ikke være tale om groft urigtige oplysninger i de tilfælde, der er angivet noget forkert i ESPD’en, da virksomheden senere vil skulle kunne dokumentere forholdene.
- Side 485 -
grunde, der bygger på udbudsdirektivet, og Traktatens principper. Udelukkelsesgrunde der bygger på ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedsprincippet findes f.eks. i udbudslovens § 136, nr. 1-2.
- Side 494 -
...potentielt, men konkret har haft indflydelse på ordregiveres beslutninger, kan ordregiver ikke tage tilbuddet i betragtning. Det samme er tilfældet, hvis ordregiveren kan konstatere, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har fået fortrolige oplysninger, der ikke blot potentielt, men konkret har givet ansøgeren eller tilbudsgiveren uretmæssige fordele.
- Side 496 -
Det bemærkes, at det ikke er nødvendig at sætte et maksimum på udelukkelse for de tilfælde omfattet af udbudslovens § 136, nr. 1-2, da de vedrører det konkrete udbud, og dermed kun vil være relevante i det enkelte udbud.
- Side 514 -
1 der ikke er udelukket i henhold til udbudslovens §§ 135-137,2 der opfylder de minimumskrav til egnethed, som ordregiveren har fastsat i henhold til udbudslovens §§ 140-143, og3 der, hvis det er relevant, er udvalgt til at afgive tilbud gennem en udvælgelse i henhold til udbudslovens § 145.
- Side 517 -
1 Ikke er udelukket i henhold til udbudslovens §§ 135-1372 Opfylder de minimumskrav til egnethed, som ordregiveren har fastsat i henhold til udbudslovens §§ 140-143, og3 Hvis det er relevant, er udvalgt til at afgive tilbud gennem en udvælgelse i henhold til udbudslovens § 145.
- Side 520 -
1 der ikke er udelukket i henhold til udbudslovens §§ 135-137,2 der opfylder de minimumskrav til egnethed, som ordregiveren har fastsat i henhold til udbudslovens §§ 140-143, og3 der, hvis det er relevant, er udvalgt til at afgive tilbud gennem en udvælgelse i henhold til udbudslovens § 145.