- Side 544 -
...er der skabt hjemmel til at ordregivere kan – men ikke skal – acceptere ændringer af udvalgte ansøgere eller tilbudsgivere under udbudsprocessen.163163. Om grænsen for, hvornår der foreligger en ændring, se kendelse af 12. februar 2021, Per Aarsleff. Eventuel accept er naturligvis altid betinget af, at særligt ligebehandlingsprincippet er iagttaget.
(...)
- Side 545 -
Accept af ændringer hos ansøgere eller tilbudsgivere er i alle tilfælde yderligere betinget af, at der efter ændringen ikke er tale om, at ansøgeren eller tilbudsgiveren herefter burde udelukkes, jf. udbudslovens §§ 135-137, og af at stillede minimumskrav til egnethed fortsat er opfyldt, jf. udbudslovens § 147, stk. 2-3.
(...)
Det er i udbudslovens § 147, stk. 4, understreget, at ordregivere aldrig kan acceptere udvidelse af deltagere efter ansøgningsfristen eller tilbudsfristens udløb.
(...)
...antallet af virksomheder, der vil blive prækvalificeret, til f.eks. fem, og en af disse ikke afgiver bud, da kan ordregiver opfordre den bedste af de virksomheder, der ikke opnåede prækvalifikation, til at afgive bud. Ordregiveren må i sådanne tilfælde naturligvis justere frister mv. og orientere alle berørte ansøgere, jf. udbudslovens § 171, stk. 1.
(...)
- Side 546 -
...udbudslovens § 147 er i overensstemmelse med EU-Domstolens praksis, da der ikke i de hidtidige lovændringer har været ændringer af bestemmelsen, hvilket ville være nødvendigt, hvis bestemmelsen var i strid med EU-retten. I forhold til de situationer, hvor udbudslovens § 147 ikke finder anvendelse, vil ordregiver skulle respektere den nævnte praksis.