Bemærk, at § 159 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 159, om det har en betydning.
- Side 553 -
...er korrekte, jf. art. 59, stk. 4, i udbudsdirektivet fra 2014, som er implementeret ved §§ 151 og 159, stk. 2, i udbudsloven. Formålet med at kræve dokumentation er, at ordregiver ikke skal indgå kontrakter med økonomiske aktører, som ikke lever op til konkurrencevilkårene.19201920. Se hertil betragtning 84 i præamblen til udbudsdirektivet fra 2014.
- Side 555 -
...prækvalifikationskriterier, der er fastsat af den ordregivende myndighed. Endvidere klargøres det, at bestemmelsen kan fravælges eller indskrænkes til bestemte indkøbstyper eller særlige omstændigheder, af medlemsstaterne. Den danske lovgiver har valgt at give den enkelte ordregiver frit valg med hensyn til rækkefølgen.19281928. Jf. § 159, stk. 4, i udbudsloven.
- Side 556 -
...dommens resultat. Således kan dommen ikke nødvendigvis læses som om at de obligatoriske udelukkelsesgrunde indebærer et krav om effektiv kontrol i enhver situation. Dommen er appelleret til EU-Domstolen, C-376/16 P, EUIPO mod European Dynamics Luxembourg m.fl., anlagt 7.7.2016, EUT 2016 C 402/14. taler ordlyden af bestemmelsen (»tvivlstilfælde«) for den
- Side 557 -
Art. 56 opstiller generelle principper for udvælgelsesfasen (og tildelingsfasen), mens art. 59 omhandler ESPD’et. Gentagelsen findes også i udbudsloven.19351935. § 151, stk. 4, og § 159, stk. 5, i udbudsloven.
(...)
- Side 560 -
...føre til, at ansøgningen/tilbuddet afvises, og den pågældende ansøgning/tilbud indeholder en sådan fejl eller mangel.19491949. § 159, stk. 6, i udbudsloven. Se også bemærkningerne hertil i forslag til udbudslov. Udbudslovens tilgang kan være en fordel for konkurrencen, idet også tilbudsgivere, der har glemt at indsende visse dokumenter kan være med.