- Side 723 -
...tilbuddene skal leve op til udbudsdokumenterne. De parallelle bestemmelser er art. 76 i forsyningsvirksomhedsdirektivet fra 2014 og art. 37 i koncessionsdirektivet – begge disse bestemmelser afviger dog i deres konkrete udformning fra art. 56 i udbudsdirektivet fra 2014. Der findes ikke en tilsvarende bestemmelse i forsvars- og sikkerhedsdirektivet.
- Side 728 -
...udbudsdirektivet fra 2004, hvor muligheden for, at ordregiveren kunne anmode ansøgere/tilbudsgivere om at supplere eller uddybe den dokumentation, der var indsendt, eksplicit var forbeholdt dokumentation for den økonomiske aktørs kvalitet – se også C-599/10, SAG ELV Slovensko m.fl., EU:C:2012:191, præmis 22. Således kan art. 56, stk. 3, som har følgende ordlyd:
(...)
- Side 729 -
Reglen er implementeret ved § 159, stk. 5, i udbudsloven, og lovgiver har ikke begrænset adgangen til, at ansøgninger og tilbud kan suppleres, eller fastsat regler om betaling.
(...)
- Side 730 -
For det tredje må ændringer ikke føre til, at der i virkeligheden fremsættes et nyt tilbud.4242. Slovensko-dommen, præmis 40. Dette krav er fremhævet eksplicit i § 159, stk. 5, i udbudsloven.
- Side 736 -
...fra Manova-dommen til tilbudsafgivelsestidspunktet er som diskuteret ovenfor ikke eksplicit bekræftet af EU-Domstolen, selvom den har haft mulighed for at udtale sig herom i flere sager. I kendelse af 03.06.2022, Ecolog Deutschland GmbH mod Københavns Kommune som også angik et offentligt udbud, udtalte Klagenævnet for Udbud, at det følger af § 159,
- Side 755 -
Art. 67, stk. 4, i udbudsdirektivet fra 2014 – som er implementeret ved § 164 og § 159, stk. 3, i udbudsloven143143. Se også kapitel 7, afsnit 3.2.3. – kodificerer EU-Domstolens praksis ved at fastslå, at:
- Side 758 -
...ikke er en pligt for ordregiveren til på forhånd at muliggøre kontrol af, om mindstekravene i udbudsdokumenterne er opfyldt i de indkomne tilbud. Kravet om kontrol er en naturlig følge af kravet om dokumentation og kontrollerbarhed, der ville være uden indhold, hvis ikke ordregiveren også under visse omstændigheder var forpligtet til at foretage en
- Side 776 -
Reglen er indført som § 159, stk. 8-9, i udbudsloven og har følgende ordlyd:
(...)
På tidspunktet for vedtagelsen af § 159, stk. 8, i udbudsloven, fulgte det af § 7 i lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren, at tilbudsgiverne havde ret til at overvære åbningen af tilbud. Bestemmelsen i § 159, stk.
(...)
- Side 777 -
...der skulle ske separat vurdering af kvalitet og pris. Reglen om åbning af tilbud i § 7 i lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren er nu helt udgået med ændringen af udbudsloven i 2022, se nærmere ovenfor i afsnit 2.2. Det kan bemærkes, at § 159, stk. 8, i udbudsloven ikke er blevet konsekvensrettet med ændringen af udbudsloven i 2022.
(...)
...udbudsloven, at reglen om separat vurdering af kvalitet og pris ikke finder anvendelse, når tildelingsbeslutningen bliver trukket tilbage, fx pga. fejl i evalueringen. Dette giver god mening, da det i praksis vil være besværligt at holde vurderingerne af de to elementer separat, også når de skal sammenholdes for at foretage tildelingen af kontrakten.
(...)
Det var også før indførelsen af denne regel muligt at foretage en separat vurdering af pris og kvalitet, og det er fortsat tilfældet for tildelingen af andre kontrakter end dem, der er omfattet af § 159, stk. 8-9, i udbudsloven.
- Side 811 -
...økonomisk mest fordelagtige bud, hvis det er blevet fastslået, at tilbuddet ikke er i overensstemmelse med de gældende forpligtelser inden for miljø-, social- og arbejdsmarkedslovgivning, som er beskrevet i art. 18, stk. 2, i udbudsdirektivet fra 2014 – se nærmere herom i kapitel 9, afsnit 2. Reglen er implementeret ved § 159, stk. 7, i udbudsloven.