- Side 653 -
Udbudslovens § 159, stk. 5,55. Bestemmelsen bygger på udbudsdirektivets artikel 56, stk. 3, og er til dels en kodificering af EU-Domstolens retspraksis, herunder C-336/12, Manova. indeholder mulighed for at indhente supplerende oplysninger. Bestemmelsen har følgende formulering:
(...)
- Side 654 -
...medfør af artikel 45-50 forelagte dokumentation.« Bestemmelsen vedrører alene dokumentation i relation til udvælgelsesfasen, og altså ikke oplysninger, der vedrører selve tilbuddet.88. Jf. også C-599/10, Slovensko, pr. 22. Udbudslovens § 159, stk. 5, foretager derimod ikke en sondring mellem udvælgelsesfasen og tildelingsfasen (se herom i afsnit 2.4).
(...)
...dokumentation der kan indhentes med udgangspunkt i klagenævnets praksis. Afsnit 2.5 gennemgår, hvordan ordregiverens anmodning om supplerende oplysninger skal ske. Afsnit 2.6 uddyber, hvornår ordregiver har mulighed for at indhente oplysninger, og afsnit 2.7 diskuterer, om der i visse situationer kan være pligt til at anmode om supplerende oplysninger.
- Side 660 -
...»... udbudsmaterialet krævede fremsendelse af det manglende dokument eller den manglende oplysning, idet ansøgeren ellers ville blive udelukket fra udbuddet. Det påhviler således den ordregivende myndighed strengt at overholde de kriterier, den selv har fastsat...«.3131. Jf. C-336/12, Manova, pr. 40. Se også C-42/13, Cartiera dell’Adda SpA, pr. 42.
(...)
- Side 661 -
...en oplysning eller et dokument skal afleveres, men uden at det fremgår, at overtrædelse vil medføre afvisning.«3434. Lovforslag L 19 »Forslag til udbudsloven« fremsat i Folketinget 7. oktober 2015, s. 182. Klagenævnet har endnu ikke haft mulighed for at tage stilling til en sådan situation, og det kunne have været overvejet, om ikke denne del burde
- Side 663 -
...Det fremgår desuden af lovbemærkningerne til bestemmelsen, at der er tale om en kodificering af EU-Domstolens retspraksis, herunder C-336/12, Manova. indeholder mulighed for, at ordregiveren, under overholdelse af principperne i § 2, kan anmode ansøgeren eller tilbudsgiveren om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre ansøgningen eller tilbuddet.
(...)
Udbudslovens § 159, stk. 5, omtaler, at det både er oplysninger og dokumentation generelt, der kan suppleres, ligesom muligheden for at indhente supplerende oplysninger gælder såvel for udvælgelsesfasen som for tilbudsfasen.
- Side 665 -
...ville være tale om afgivelse af et nyt tilbud fra Iveco Danmarks A/S’ side. Det ville være i strid med udbudslovens § 159, stk. 5 og 6, at tage et sådant nyt tilbud i betragtning, jf. også Domstolens dom af 4. maj 2017 i sag C-387/14, Esaprojekt, navnlig præmis 41-42, og klagenævnets kendelse af 29. april 2020, Eksponent ApS mod Gentofte Kommune.«
(...)
- Side 666 -
...deadline, bør det være muligt for ordregiveren at anmode tilbudsgiverne om at supplere vareprøver, hvor sådanne mangler, og hvor ordregiveren havde krævet disse på forhånd. Dette er også i overensstemmelse med EU-Domstolens afgørelse i C-131/16, Archus sp. z o.o, der indikerer, at vareprøver kan indhentes under iagttagelse af de udbudsretlige principper.
- Side 667 -
...Kruso A/S’ casebibliotek, og at Kruso A/S ikke opnåede en konkurrencemæssig fordel ved at fremsende oplysningerne efter fristens udløb. Byretten fandt således, at en ordregiver ikke i alle tilfælde, hvor der foreligger manglende dokumentation eller lignende vedrørende mindstekrav, er afskåret fra at supplere, dvs. anvende udbudslovens § 159, stk. 5.
(...)
...opgaver før tilbudsfristens udløb, og at Kruso A/S derfor ikke opnåede en konkurrencemæssig fordel ved at indgive de supplerende referencer efter tilbudsfristen. Endvidere henviste landsretten til, at referencerne i øvrigt ikke skulle evalueres. Gentofte Kommune havde derfor været berettiget til at anmode Kruso A/S om at indgive supplerende referencer.
- Side 672 -
...foretage en effektiv kontrol af oplysningerne og dokumentationen i ansøgningen eller tilbuddet«, mens udbudslovens § 164, stk. 2, har en næsten identisk formulering i relation til tildelingsfasen, og angiver, at »[o]rdregiveren skal i tvivlstilfælde foretage en effektiv kontrol af oplysningerne og dokumentationen i tilbuddet.« Der er således to elementer
(...)
- Side 673 -
...oplysningerne er korrekte. Dette bør dog alene gælde i de tilfælde, hvor der er tvivl om rigtigheden af ansøgerens eller tilbudsgiverens oplysninger. Således lægger udbudslovens § 159, stk. 3, og § 164, stk. 2, op til, at ordregiveren i tvivlstilfælde skal foretage en effektiv kontrol af oplysningerne og dokumentationen i ansøgningen eller tilbuddet.
- Side 677 -
...Herefter vurderede klagenævnet, at de fremkomne oplysninger om baggrunden for ophævelsen ikke indeholdt sådanne indikationer på, at Nordian i forbindelse med sit erhverv havde udvist en adfærd omfattet af udbudslovens § 136, nr. 4, at Bornholms Regionskommune havde været forpligtet til at undersøge dette forhold nærmere, jf. udbudslovens § 159, stk. 3.
(...)
...til tvivl herom, jf. udbudslovens § 159, stk. 3, og § 164, stk. 2 (...) hvis ordregiveren ikke har tilvalgt udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 4, og prøvelsen derfor alene sker efter lovens § 2, må der kræves et mere sikkert grundlag for at antage, at en konsortieaftale eller støtteaftale er indgået i strid med konkurrenceregler-