- Side 550 -
...170 beskriver ordregivernes mulighed for at tilbagekalde en tildelingsbeslutning som følge af fejl i den først foretagne evaluering og træffe ny tildelingsbeslutning. Bestemmelserne i udbudslovens kapitel 13 implementerer og supplerer udbudsdirektivets 67-69, hvortil knytter sig nyttefulde kommentarer i udbudsdirektivets præambel, betragtning 89-99.
- Side 556 -
I udbudsmaterialet skal ordregiverne angive valgt tildelingskriterium for tildeling og evalueringsmodellen, jf. udbudslovens § 160, stk. 1 (som også gælder for udbud efter forsyningsvirksomhedsdirektivet).
- Side 557 -
Ordregiverne har endvidere mulighed for – mod behørigt at klarlægge de relevante forhold herfor i udbudsmaterialet, jf. udbudslovens § 160 – at acceptere eller kræve, at der afgives sideordnede bud, jf. udbudslovens § 53.
- Side 558 -
...Klagenævnets kendelse af 13. oktober 2010, Norpharma A/S mod Amgros og Klagenævnets kendelse af 16. december 2011, O.V. Engstrøm A/S mod Sydfyns Elforsyning. Forudseende ordregivere bør anføre i udbudsmaterialet at ville afgøre konkurrencen ved lodtrækning for ikke at opnå kritik af, at et sådant led ikke måtte være oplyst, jf. udbudslovens § 160.
- Side 559 -
...ordregiver en skønsmulighed ved tilbudsevalueringen, idet ordregiverne skal oplyse evalueringsmodellen i udbudsmaterialet, jf. udbudslovens § 160, bekendtgørelse nr. 1078 af 29. juni 2022 om udbud efter forsyningsvirksomhedsdirektivet, § 15, og bekendtgørelse nr. 1080 af 29. juni 2022 om udbud efter direktivet for tildeling af koncessionskontrakter, § 7.
- Side 563 -
Det er endvidere en logisk følge af på ene side valg af tildelingskriteriet det bedste forhold mellem pris og kvalitet og på den anden side det eksplicitte krav ifølge udbudslovens § 160 om at oplyse alle dele af evalueringsmodellen, at ordregiveren må gennemtænke, hvordan pris og kvalitet skal interagere.
...Hvidovre Kommune; Klagenævnets kendelse af 14. juli 2009, Updata Danmark A/S mod Lyngby-Taarbæk Kommune og Klagenævnets kendelse af 21. juni 2004, Banverket mod Nordjyske Jernbaner A/S. men ikke nødvendigvis meget udførligt beskrevet3333. Klagenævnets kendelse af 8. februar 2011, Swarco Danmark A/S mod Vejdirektoratet.. Endvidere må underkriterier-
- Side 567 -
...Kommune. og at evalueringen af delkriterier ikke ændrer på den udmeldte vægtning af underkriterierne. Såfremt et delkriterium tillægges særlig stor eller særlig lille betydning i forhold til andre delkriterier under samme underkriterium, skal dette angives i udbudsmaterialet.4949. Jf. lovbemærkningerne til udbudslovens § 160. Se også afsnit 2.5.4.
- Side 570 -
...Venezia Spa, og Domstolens dom 24. januar 2008 i sag C-532/06, Emm. G. Lianakis AE m.fl. mod Dimos Alexandroupolis m.fl. Det er efter indførelse af – den danske – bestemmelse i udbudslovens § 160, der også gælder for udbud efter forsyningsvirksomhedsdirektivet, om pligt til offentliggørelse af evalueringsmodellen i forbindelse med tilrådighedsstillelsen
- Side 573 -
...kan spille en rolle i forbindelse med evalueringen fuldt ud skal fastlægges på forhånd. Der var tale om, at der til flere delkriterier var fastsat nogle delelementer, til beskrivelse af delkriteriernes indhold, men at disse ikke var udtømmende beskrevet. Klagenævnet ikke, at dette var i strid med udbudsreglerne, herunder udbudslovens § 160, stk. 1.
(...)
- Side 574 -
...klart fremgår, at alle oplysninger vedrørende evalueringsmodellen skal være offentliggjort på forhånd. Hvor evalueringsmodellen afhænger af de indkomne tilbud, vil ordregiver på forhånd kunne beskrive et antal forskellige scenarier, hvoraf det scenarium vælges, som stemmer med profilen for de afgivne tilbud (eksempelvis spredningen af tilbudssummerne).
(...)
...anvendes, se eksempelvis EU-Domstolens dom i C-546/16, Montte, hvor Domstolen godkendte den såkaldte kommissions-model, hvor der som en indledende del af modellen kan ske afvisning af tilbud, der ikke opfylder bestemte kvalitetskrav. Se også Klagenævnets kendelse af 25. april 2018, BilButikken A/S, og kendelse af 2. september 2020, Goldeck Textil GmbH. Det
(...)
- Side 575 -
...evalueringsmodellen også skal være egnet til at bidrage til at identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud, jf. kendelse af 24. maj 2022, Netcompany A/S, hvor nævnet fandt, at der var så stor en forskel mellem evalueringsmodellen og det forventede årlige forbrug, at ordregivers fastsættelse af evalueringsmodellen var baseret på et usagligt grundlag.
- Side 576 -
...tildelingskriterium og priselementet ved valg af det bedste forhold mellem pris og kvalitet som tildelingskriterium er det i overensstemmelse med udbudslovens § 160 at foretage evaluering ud fra relativiteten mellem de indkomne tilbud, og således at det laveste tilbud tildeles den højeste pointsats.7676. Jf. lovbemærkningerne til udbudslovens § 160, se L 19/2015.
(...)
- Side 577 -
...mellem tilbuddene, end ordregiveren umiddelbart havde forestillet sig.8282. I henhold til lovbemærkningerne til udbudslovens § 160, L 19/2015 (og særligt L 125/2018) er dette en mulighed, men tilpasningsmuligheder eller subsidiære modeller skal så også være oplyst. Endvidere må ordregiverne sikre sig, at i tilfælde af pointlighed på de kvalitative
- Side 579 -
...der i almindelighed at være stærke argumenter for at foretage evalueringen på basis af en på forhånd fastlagt skala for at undgå den situation, at der vedrørende et kvalitativt kriterium kun indkommer halvgode eller ringere tilbud, og ordregiver så efter sin egen evalueringsmodel er forpligtet til at tildele det bedste af disse tilbud topkarakter.
(...)
...efter udbudslovens § 160, stk. 1, til at udmelde evalueringsmetoden, og hvad der vil blive tillagt betydning ved tilbudsevalueringen, da kan en evaluering i overensstemmelse hermed ikke tilsidesættes, jf. udbudslovens § 160, stk. 2. Som anført ovenfor er der dog til denne retsvirkning knyttet den udtrykkelige forudsætning, at evalueringsmetoden ud
(...)
- Side 580 -
...udbudslovens § 160, L 19/2015. Der skal også udvises eftertanke med en sådan sammenstilling af de økonomiske og de kvalitative kriterier, herunder bør sammenstillingen ikke bære præg af vilkårlighed9292. Se f.eks. Klagenævnets kendelse af 29. november 2012, Mediq Danmark A/S mod Jysk Fællesindkøb. eller indebære forrykning af den udmeldte vægtning.