Bøger, som nævner Udbudsloven § 160

Offentliggørelse af tildelingskriterierne, deres vægtning og evalueringsmodellen

- Side 763 -

...tildelingskriterierne ikke længere eksplicit fremgår som et generelt krav af udbudsloven.181181. Kravet om offentliggørelse af tildelingskriterierne i udbudsmaterialet fremgår dog i forbindelse med visse af de fleksible udbudsprocedurer. Det siges herom i forarbejderne, at:182182. Bemærkningerne til § 1, nr. 3, i forslag til første ændring af udbudsloven i 2019.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 764 -

Det er uklart, hvorfor det med den nye ordlyd af § 160, stk. 1, i udbudsloven, som blev indført med den første ændring af udbudsloven i 2019, ikke var muligt at bevare kravet om, at tildelingskriterierne skal offentliggøres. Se om § 160, stk. 1, i udbudsloven nedenfor.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 766 -

...stk. 1,197197. Som ændret ved § 1, nr. 3, i lov om første ændring af udbudsloven i 2019. § 160 i udbudsloven finder også anvendelse kontrakter, der tildeles efter forsyningsvirksomhedsdirektivet, jf. § 14 i bekendtgørelse om forsyningsvirksomhedsdirektivet, og koncessionsdirektivet, jf. § 6 i bekendtgørelse om tildeling af koncessionskontrakter. at:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kan fastlægges efter åbningen af tilbud, men det skal ifølge udbudslovens § 160 være klart beskrevet, hvordan de konkret vil blive fastlagt. Parametrene i evalueringsmodellen skal således bero på en objektiv konstatering. De kan ikke afhænge af de indkomne tilbud på en måde, der beror på ordregivers valg eller vurdering efter åbningen af tilbuddene.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 767 -

...gjort gældende, at evalueringsmetoden blot er en overordnet beskrivelse af, hvordan evalueringen vil foregå, fx ved anvendelsen af en pointmodel. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gjorde gældende, at beskrivelsen af en evalueringsmetode fx indebærer offentliggørelse af hældningsgraden i en pointmodel. Klagenævnet for Udbud gav Region Midtjylland ret.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 768 -

...prisniveau samt spredningen i de faktisk indkomne priser«. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gjorde bl.a. gældende, at ordlyden af den dagældende § 160, stk. 1, i udbudsloven samt forskellige fortolkningsbidrag medførte, at ordregivere var forpligtet til at offentliggøre selve hældningsgraden i udbudsmaterialet. Klagenævnet for Udbud henviste til den

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 769 -

...udbudsloven måtte underlægges en snæver fortolkning. Herefter fandt Klagenævnet på grundlag af en ordlyds- og formålsfortolkning, at der ikke var hjemmel i den dagældende udbudslovs § 160, stk. 1, til at pålægge ordregivere at offentliggøre hældningsgraden i udbudsmaterialet.205205. Se også kendelse af 22.02.2019, HedeDanmark A/S mod Odsherred Kommune.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...evalueringsmodellen angives at være at styrke gennemsigtighed og ligebehandling.206206. Bemærkningerne til § 1, nr. 3, i forslag til første ændring af udbudsloven i 2019. Således gælder kravene til offentliggørelse i udbudslovens § 160 ikke for udbud omfattet af lovens afsnit III, se hertil kendelse af 23.02.2022, Capio A/S mod Region Midtjylland.

Læs på Jurabibliotek



Pointmodel og prismodel

- Side 772 -

...konstruktion betyde, at kun en lille del af pointskalaen udnyttes, og derved kan vurderingen af tilbuddenes kvalitet få relativt stor betydning –større end tiltænkt – for den samlede evaluering. Disse problemstillinger kan nødvendiggøre, at ordregiver har udtænkt en alternativ pointmodel. En sådan skal også offentliggøres, hvis den skal kunne benyttes.

Læs på Jurabibliotek



Evaluering af sideordnede tilbud

- Side 774 -

...for hver løsningsmulighed, der er bedt om sideordnet tilbud på. Således skal der foretages en sammenligning mellem resultaterne af vurderingen af de forskellige tilbud på de specifikke løsningsmetoder med henblik på valget af det økonomisk mest fordelagtige tilbud.225225. Kendelse af 12.01.2022, Norsk Luftambulance A/S mod Region Nordjylland m.fl.

Læs på Jurabibliotek


Tilsidesættelse af evalueringsmodellen

...A/S mod Aalborg Kommune, Brønderslev Kommune og Læsø Kommune, hvor ordregiveren havde beskrevet evalueringsmetoden tilstrækkeligt, mens det ikke var tilfældet i kendelse af 14.07.2021, DXC Technology Danmark A/S mod Domstolsstyrelsen, samt kendelse af 03.11.2021, Meldgaard Miljø A/S mod Rebild Kommune. Det forklares i bemærkningerne til bestemmel-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 775 -

...mod Sønderborg Affald A/S, kendelse af 19.06.2020, Sweco Danmark A/S mod Fåborg-Midtfyn Kommune og FFV Spildevand A/S. Se dog også kendelse af 07.11.2017, Vojens Taxi og Servicetrafik ApS mod Midttrafik, Sydtrafik og Fynbus, hvor evalueringsmodellen ikke var egnet til at identificere laveste pris og derfor var i strid med gennemsigtighedsprincippet.

Læs på Jurabibliotek