- Side 152 -
...Pligten til at fastsætte kriterierne for tildeling i udbudsmaterialet er en kodificering af retspraksis fra EU-Domstolen i Beentjes-sagen, hvorefter ordregivere er »forpligtet til at nævne disse kriterier enten i udbudsbekendtgørelsen eller i udbudsgrundlaget«.1414. Sag 31/87 – Beentjes, præmis 35. Se også udbudsdirektivets præambelbetragtning nr. 90.
- Side 189 -
...under pkt. 4.2.2. Denne pligt repræsenterer dog et skifte fra den tidligere retstilstand i Danmark, der var baseret på praksis fra Klagenævnet for Udbud. Med henblik på at skabe et samlet overblik over de forskellige tilgange er det dermed ikke alene relevant at kigge på udbudsloven. Som følge heraf er det nødvendigt med et historisk perspektiv for at
(...)
- Side 190 -
...og Dimarso-sagen fra EU-Domstolen udgør tilsammen tre forskellige tilgange til spørgsmålet om offentliggørelse af evalueringsmodeller. Disse forskellige tilgange indeholder dog hver især visse svagheder i forhold til at varetage hensyn til kontrol og konkurrence. Derfor danner de tre tilgange et grundlag for en kritik, der fremsættes under pkt. 4.3.
- Side 195 -
...dele af evalueringsmodellen i visse situationer kan undtages fra offentliggørelse. Det er ministeriets vurdering, at retstilstanden bør ændres som angivet i lovforslaget, hvorved ordregiver i udbudsmaterialet forpligtes til at fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af evalueringsmodellen.«177177. Lovforslag L 125 om ændring af udbudsloven, 2019.
- Side 198 -
...bemærkninger til § 160, stk. 2, burde tilbudsgivere med deres kendskab til markedet og forståelse af evalueringsmodellen have indset, at den reelle betydning af kriteriet pris ikke ville være 70 %, men noget lavere. Der kan læses mere om problemstillingen om vægtning og løsningsforslaget om offentliggørelse af evalueringsmodeller i kapitel 10, pkt. 4.2.1.1.
- Side 201 -
...forudgående gennemsigtighed skaber som anført under pkt. 4.2.2 ovenfor et bedre grundlag for tilbudsgiverne til at vurdere, om udbuddet er interessant. Derudover indebærer en forudgående offentliggørelse en kontrollerbar konkurrence, idet tilbudsgivere efterfølgende kan verificere, at den offentliggjorte evalueringsmodel har dannet grundlag for evalueringen.