- Side 557 -
Ud over de tre overordnede tildelingskriterier, omtalt ovenfor, er det også muligt for ordregiver at have en fast pris og herefter lade tilbudsgiverne konkurrere på kvalitetskriterier alene (omvendt licitation), jf. udbudslovens § 162, stk. 5 (se herom i afsnit 3.4).
- Side 558 -
Udbudslovens § 162, stk. 2, angiver, at ved anvendelse af tildelingskriteriet omkostninger kan alle former for omkostninger inddrages, herunder priser og livscyklusomkostninger, jf. udbudslovens § 166.
- Side 564 -
...tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og kvalitet, vurderes tilbuddet på grundlag af underkriterier, som for eksempel kvalitative, miljømæssige eller sociale aspekter. Eksempler på anvendelse af underkriterier er angivet i udbudslovens § 162, stk. 3,1818. Der svarer til udbudsdirektivets artikel 67, stk. 2, a-c. der anfører, at underkriterier kan omfatte:
(...)
- Side 565 -
Delkriterier er således, jf. lovbemærkningerne til udbudslovens § 162, »... specifikke kriterier, der ligger til grund for, hvordan tilbudsgivernes tilbud vil blive vurderet på de enkelte underkriterier. For eksempel kan et underkriteri-
- Side 566 -
...miljømæssige og innovative karakteristika og handelsbetingelser herfor. Listen er ikke udtømmende, og de valgte tildelingskriterier skal ud over, at være forbundet med kontraktens genstand være objektive og i overensstemmelse med de udbudsretlige principper, herunder må kriterierne ikke give ordregiveren et ubetinget frit valg ved tildelingen af en kontrakt.
- Side 571 -
...kvalifikationer og erfaring, hvor kvaliteten af det personale, der skal udføre kontrakten, kan påvirke niveauet af kontraktens opfyldelse betydeligt.« En typisk situation, hvor tilbudsgiverens personales kvalifikationer kan påvirke niveauet af kontraktens opfyldelse betydeligt, vil være videns tjenesteydelser mv. Som kriterium kunne f.eks. angives
(...)
- Side 572 -
...lovforslag L 19 »Forslag til udbudsloven« fremsat i Folketinget 7. oktober 2015, s. 186. Dette blev også fremhævet i Ambisig, hvor EU-Domstolen udtalte, at »Kvaliteten af gennemførelsen af en offentlig kontrakt kan på afgørende vis være afhængig af den faglige formåen hos de personer, der er pålagt at gennemføre den.«4343. C-601/13, Ambisig, pr. 31.
- Side 578 -
...kvalitet kan ordregiveren fastsætte prisen eller omkostningerne, således at der alene konkurreres på kvalitative underkriterier. Denne situation fandtes også før udbudsloven og omtales som omvendt licitation. Når ordet licitation er anvendt, skyldes det, at metoden ofte er anvendt i tilbudsloven, hvor licitation anvendes som betegnelse i stedet for udbud.