- Side 159 -
...livscyklusomkostningerne. Adgangen til at anvende livscyklusomkostninger3434. Definitionen af livscyklus fremgår af udbudslovens § 24, nr. 20. Se en tilsvarende definition i definition findes i udbudsdirektivets artikel 2, nr. 22, samt præambelbetragtning 96. i udbud fremgår udbudslovens §§ 166-168.3535. Bestemmelsen implementerer udbudsdirektivets artikel 68.
Det fremgår af udbudslovens § 162, stk. 2, at ordregivere ved anvendelse af tildelingskriteriet omkostninger kan inddrage alle former for omkostninger, der er forbundet med udførelsen af kontrakten i hele kontraktperioden (totalomkostningerne), herunder priser og livscyklusomkostninger, jf. udbudslovens § 166.
(...)
- Side 160 -
...produkter.3737. Udbudslovens § 166, stk. 1, nr. 1, litra b). Energiforbruget har naturligvis betydning for den samlede pris, da et lavere energiforbrug indebærer færre løbende omkostninger. Dog har det også en positiv sideeffekt i forhold til lavere energiforbrug, hvilket samlet set indebærer en mindre udledning af CO₂, hvilket også omtales i det følgende.
(...)
...skånsom måde.3838. Udbudslovens § 166, stk. 1, nr. 1, litra d). I denne forbindelse kan prisen på denne bortskaffelse indgå i livscyklusberegningen. Der kan også være mulighed for at anvende sideordnende tilbud, hvor prisen på en klimamæssig eller miljømæssig skånsom bortskaffelse sammenlignes med en almindelig bortskaffelse (se herom i afsnit 6.1).
- Side 161 -
...af omkostningerne.4242. Udbudsdirektivets artikel 68, stk. 1, litra b) og udbudslovens § 166, nr. 2. Ligesom ved kriterierne for tildeling anviser udbudsloven ved livscyklusomkostninger alene mulighed og eksempler til ordregivere. Hvorvidt ordregiver vil anvende disse muligheder til at varetage grønne hensyn, er som udgangspunkt op til ordregiver.
(...)
...hvilke metoder der kan anvendes til denne øvelse (se herom i afsnit 5.2.2). Derudover beskrives den udvikling, som der sker på området for livscyklusomkostninger, og de fremtidige muligheder, der vil være, når leverandørerne får flere oplysninger om forhold, der kan være relevante for indregningen af miljøeksternaliteter (se herom i afsnit. 5.2.3).
...nr. 2. Se også udbudsdirektivets præambelbetragtning nr. 92. Udbudsloven indeholder en række betingelser, når miljøeksternaliteter skal indregnes. Det angår især betingelserne i udbudslovens § 168 vedrørende den metode, der skal danne grundlag for inddragelsen af omkostningerne, der kan henføres til miljøet. Følgende betingelser skal være opfyldt:
(...)
– Påvirkningens pengemæssige værdi skal kunne bestemmes og verificeres.4545. Udbudslovens § 166, nr. 2. Som det også fremgår af udbudsloven, kan omkostninger være forbundet med drivhusgasemissioner og andre forurenende emissioner. Derudover kan det også være andre omkostninger i forbindelse med modvirkning af klimaændringer.