Bemærk, at § 171 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 171, om det har en betydning.
- Side 634 -
...der indgås efter udbudslovens afsnit IV og V, dvs. kontrakter under tærskelværdierne, ikke omfattet af § 171, stk. 1 (se herom i kapitel 6).33. Også tilbudsloven indeholder krav om underretning og begrundelse i lovens § 14. Formålet med ordregiverens underretningspligt er at give ansøgere og tilbudsgivere et indblik i ordregiverens udbudsforretning.
(...)
- Side 635 -
Udbudslovens § 171, stk. 1, indebærer, at ordregiveren hurtigst muligt, samtidigt og skriftligt skal underrette samtlige berørte ansøgere og tilbudsgivere om, hvilke beslutninger ordregiveren træffer, herunder bl.a. beslutninger om:
(...)
...udtømmende. Således vil der være andre beslutninger, som ordregiveren træffer undervejs i sin udbudsforretning, hvortil der også er krav om, at ordregiveren underretter de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Dette kunne f.eks. være oplysninger om forlængelse af tidsfrister, eller hvorvidt der er sket ændringer i udbudsmaterialet og mange andre situationer.
(...)
...kun relevant i de tilfælde, hvor der anvendes en udbudsprocedure, hvor antallet af deltagere begrænses, og altså ikke når der er tale om et offentligt udbud. Forpligtelsen til at underrette er suppleret af en begrundelsespligt i udbudslovens § 171, stk. 2, om, hvorfor en ansøger ikke blev prækvalificeret, der er nærmere uddybet nedenfor i afsnit 3.1.
- Side 638 -
Det fremgår af udbudslovens § 171, stk. 1, at underretningen skal ske skriftligt og samtidigt. Det følger allerede af ligebehandlingsprincippet, at underretningen af de berørte ansøgere og tilbudsgivere skal ske samtidigt.
Udbudslovens § 171, stk. 2-4, indeholder begrundelseskrav for hhv.:
- Side 639 -
...for, hvorfor ansøgerens anmodning om deltagelse er blevet afvist samt navnet på de ansøgere, som er blevet udvalgt.88. Før udbudsloven var det ikke en pligt, at underretningen skulle suppleres af en begrundelse. Begrundelsen var dog et krav for, at klagefristen for klage over manglende prækvalifikation i klagenævnslovens § 7, stk. 1, begyndte at løbe.
(...)
- Side 640 -
...fyldestgørende, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, da der ikke i tilstrækkeligt omfang var anført noget om de udvalgte virksomheders relative fordele i relation til de enkelte referenceområder. Det fremgik bl.a. ikke, om der blev lagt vægt på bredden i erfaringen bedømt ud fra antallet af referencer, eller om det afgørende havde været referencernes kvalitative
...kapitel 12). Når der foretages en sådan udskilning af løsninger eller tilbud, indebærer udbudslovens § 171, stk. 3, at underretningen til de tilbudsgivere, der sorteres fra undervejs i proceduren, eller hvis løsninger bliver sorteret fra, skal være ledsaget af en begrundelse for, hvorfor tilbudsgiverens eller deltagerens tilbud eller løsning er afvist.
(...)
Det fremgår desuden af lovbemærkningerne til udbudslovens § 171, at »Ordregiveren skal være særligt opmærksom på ikke at udlevere oplysninger, som kan skade konkurrencen i forbindelse med underretningen til de frasorterede tilbudsgivere eller deltagere efter § 171, stk. 3, idet der er tale om et ud-
- Side 641 -
Pligten for ordregiveren til at begrunde tildelingsbeslutningen, ligger i udbudslovens § 171, stk. 4.1111. Bestemmelsen bygger dels på kontroldirektivet, dels på udbudsdirektivets artikel 55.
(...)
- Side 642 -
Udbudslovens § 171, stk. 4, anvender formuleringen begrundelse.
(...)
...kontroldirektivets artikel 2 a, stk. 2, 4. led, anvender formuleringen en kort redegørelse for de relevante grunde, for de krav der stilles til ordregiverens begrundelse af tildelingsbeslutningen. Indholdet af begrundelsen skal således fortolkes i overensstemmelse med retspraksis om, hvad der forstås ved en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
- Side 652 -
For at standstill-perioden påbegyndes, kræver det, at ordregiveren har afsendt en underretning, jf. udbudslovens § 171, stk. 1. Derudover skal ordregiveren