- Side 684 -
...ansøgere og tilbudsgivere skal ske i overensstemmelse med § 171«. Derimod er kontrakter, der indgås efter udbudslovens afsnit IV og V, dvs. kontrakter under tærskelværdierne, ikke omfattet af § 171, stk. 1 (se herom i kapitel 6). Formålet med ordregiverens underretningspligt er at give ansøgere og tilbudsgivere et indblik i ordregiverens udbudsforretning.
(...)
Udbudslovens § 171, stk. 1, indebærer, at ordregiveren hurtigst muligt, samtidigt og skriftligt skal underrette samtlige berørte ansøgere og tilbudsgivere om, hvilke beslutninger ordregiveren træffer, herunder bl.a. beslutninger om:
(...)
- Side 685 -
...udtømmende. Således vil der være andre beslutninger, som ordregiveren træffer undervejs i sin udbudsforretning, hvortil der også er krav om, at ordregiveren underretter de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Dette kunne f.eks. være oplysninger om forlængelse af tidsfrister, eller hvorvidt der er sket ændringer i udbudsmaterialet, og mange andre situationer.
(...)
...kun relevant i de tilfælde, hvor der anvendes en udbudsprocedure, hvor antallet af deltagere begrænses, og altså ikke når der er tale om et offentligt udbud. Forpligtelsen til at underrette er suppleret af en begrundelsespligt i udbudslovens § 171, stk. 2, om, hvorfor en ansøger ikke blev prækvalificeret, der er nærmere uddybet nedenfor i afsnit 3.1.
- Side 688 -
Det fremgår af udbudslovens § 171, stk. 1, at underretningen skal ske skriftligt og samtidigt. Det følger allerede af ligebehandlingsprincippet, at underretningen af de berørte ansøgere og tilbudsgivere skal ske samtidigt.
Udbudslovens § 171, stk. 2-4, indeholder begrundelseskrav for hhv.:
- Side 689 -
...hvorfor ansøgerens anmodning om deltagelse er blevet afvist, samt navnet på de ansøgere, som er blevet udvalgt.88. Før udbudsloven var det ikke en pligt, at underretningen skulle suppleres af en begrundelse. Begrundelsen var dog et krav for, at klagefristen for klage over manglende prækvalifikation i klagenævnslovens § 7, stk. 1, begyndte at løbe.
(...)
- Side 690 -
...blev lagt vægt på bredden i erfaringen bedømt ud fra antallet af referencer, eller om det afgørende havde været referencernes kvalitative relevans i forhold til den udbudte opgave på de enkelte referenceområder.99. Om begrundelse ift. en virksomheds fremsendte referencer se også kendelse af 18. august 2023, Yunex GmbH mod Sund & Bælt Holding A/S.
...kapitel 12). Når der foretages en sådan udskilning af løsninger eller tilbud, indebærer udbudslovens § 171, stk. 3, at underretningen til de tilbudsgivere, der sorteres fra undervejs i proceduren, eller hvis løsninger bliver sorteret fra, skal være ledsaget af en begrundelse for, hvorfor tilbudsgiverens eller deltagerens tilbud eller løsning er afvist.
(...)
...ikke at udlevere oplysninger, som kan skade konkurrencen i forbindelse med underretningen til de frasorterede tilbudsgivere eller deltagere efter § 171, stk. 3, idet der er tale om et udskillelsesforløb undervejs i udbudsproceduren, som fortsat pågår«.1111. Jf. lovforslag L 19 »Forslag til udbudsloven« fremsat i Folketinget 7. oktober 2015. Det bety-
- Side 691 -
Pligten for ordregiveren til at begrunde tildelingsbeslutningen ligger i udbudslovens § 171, stk. 4.1212. Bestemmelsen bygger dels på kontroldirektivet, dels på udbudsdirektivets artikel 55.
(...)
- Side 692 -
Udbudslovens § 171, stk. 4, anvender formuleringen begrundelse.
(...)
...kontroldirektivets artikel 2a, stk. 2, 4. led, anvender formuleringen en kort redegørelse for de relevante grunde for de krav, der stilles til ordregiverens begrundelse af tildelingsbeslutningen. Indholdet af begrundelsen skal således fortolkes i overensstemmelse med retspraksis om, hvad der forstås ved en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
- Side 702 -
For at standstill-perioden påbegyndes, kræver det, at ordregiveren har afsendt en underretning, jf. udbudslovens § 171, stk. 1. Derudover skal ordregiveren afvente en periode (standstill-perioden), hvor kontrakten ikke må underskrives.