- Side 387 -
Reglerne om ændringer af kontrakter var ikke reguleret i det tidligere udbudsdirektiv, men var udviklet igennem praksis fra EU-Domstolen. Med det nye udbudsdirektivs artikel 72 følger reglerne om kontraktændringer nu direkte af direktivet. Reglerne er implementeret i udbudslovens §§ 178-184.
(...)
- Side 388 -
...kodificering af gældende ret, er der dog også en række områder, hvor de nye udbudsregler indfører fornyede retlige rammer for adgangen til at ændre en allerede indgået kontrakt uden krav om fornyet udbud. Det er i afsnit 2 angivet, i hvilket omfang reglerne i udbudslovens §§ 178-184 er udtryk for en kodificering af gældende ret eller udtryk for en nyskabelse.
- Side 389 -
I det følgende afsnit vil reglerne om kontraktændringer i medfør af udbudslovens §§ 178-184 kort blive gennemgået. Reglerne om ændringsklausuler og overdragelse af kontrakter vil desuden være genstand for yderligere behandling i afsnit 3.
...EU-Domstolens praksis for kontraktændringer, at en ændring af grundlæggende elementer i bestemmelserne i en kontrakt betragtes som indgåelse af en ny kontrakt, hvilket kræver fornyet udbud, jf. udbudslovens § 178.636636. Udbudsdirektivets artikel 72, stk. 4. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med undtagelsesbestemmelserne i udbudslovens §§ 179-183. Hvis en æn
(...)
- Side 390 -
...den tidligere retstilling om væsentlige ændringer, og bestemmelsen er alene en kodificering og præcisering af gældende retspraksis fra EU-Domstolen. For en gennemgang af de næremere kriterier for væsentlige ændringer henvises til Kristian Hartlev og Morten Wahl Liljenbøl i Karsten Hagel-Sørensens (red.): Aktuel Udbudsret, 2011, kap. 9, s. 216-220.
...om ændringer i medfør af kontrakten og ikke ændringer af kontrakten. Dette var også tidligere gældende ret i medfør af præmis 35-37 i pressetext-sagen,638638. Dom Pressetext, C-454/06, EU:C:2008:351. hvorefter en ændring som udgangspunkt ikke udgør en ændring af kontraktens grundlæggende elementer, hvis ændringsmuligheden er beskrevet i kontrakten.
- Side 397 -
Som det fremgår af afsnit 2.1, følger det af udbudslovens § 178, stk. 2, nr. 4, at overdragelse af en udbudt kontrakt til en ny leverandør anses for at være en ændring af et grundlæggende element, hvilket indebærer, at en kontrakt som udgangspunkt skal udbydes på ny, hvis denne overdrages til en anden part.
(...)
...at udbudslovens § 182 derfor må skulle fortolkes indskrænkende.666666. Det fremgår da også af forarbejderne til udbudslovens § 178, stk. 2, nr. 4, at § 182 udgør en udtømmende regulering af, hvornår det er tilladt at udskifte en leverandør uden at gennemføre et udbud på ny, jf. lovforslag nr. L 19 til Udbudslov, fremsat den 7. oktober 2015, s. 200.
- Side 400 -
Dermed falder en overdragelse af ejerandele i leverandøren slet ikke ind under bestemmelsen i udbudslovens § 178, stk. 2, nr. 4, og der er derfor heller ikke behov for at overveje, om undtagelsen i udbudslovens § 182 finder anvendelse.
- Side 401 -
...ejerandele i leverandøren som udgangspunkt ikke sker en udskiftning af leverandøren, vil en fusion eller spaltning af leverandøren normalt indebære, at identiteten af leverandøren ændres. Det vil sige, at fusioner og spaltning som udgangspunkt indebærer en ændring af et grundlæggende element efter udbudslovens § 178, stk. 2, nr. 4, jf. dog nærmere nedenfor.
- Side 404 -
Det er ikke nærmere reguleret i udbudsloven eller forarbejderne hertil, i hvilket omfang ændringer i et konsortium eller lignende skal anses som en udskiftning af leverandøren, som falder ind under udbudslovens § 178, stk. 2, nr. 4.
- Side 411 -
...elementer, og at konkurssituationen ikke udvider muligheden for at foretage ændringer i kontrakten. Se på den anden side Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kontraktændringer. Vejledning. 2013, s. 23, som er fortaler for, at der gælder en udvidet adgang til ændringer, som er nødvendige at gennemføre for at kunne overdrage kontrakten i en konkurssituation.
(...)
...kumulativt forstået på den måde, at såfremt en ændring af et grundlæggende element i kontrakten kan foretages med hjemmel i en af de øvrige bestemmelser i udbudsloven, vil denne ændring kunne foretages, selv om dette er udelukket efter udbudslovens § 182, stk. 1, nr. 2.698698. Lovforslag nr. L 19 til Udbudslov, fremsat den 7. oktober 2015, s. 201.
- Side 421 -
Det klare udgangspunkt er, at en ændring udgør en ændring af kontraktens grundlæggende elementer, når den bevirker, at kontraktens eller rammeaftalens karakter er væsentlig forskellig fra den oprindelige kontrakt, jf. udbudslovens § 178.
- Side 427 -
...medmindre parterne har taget højde herfor i kontrakten. I denne væsentlighedsvurdering vil det imidlertid bero på, om ændringen sker til fordel for leverandøren eller ordregiver, idet alene ændringer af den økonomiske balance til fordel for leverandøren vil udgøre en ændring af kontraktens grundlæggende elementer, jf. udbudslovens § 178, stk. 2, nr. 2.