- Side 189 -
...kontraktforholdet og sætter grænser for, hvilke ændringer der kan foretages i kontrakten. Baggrunden for sådanne begrænsninger skal også ses i lyset af udbudsreglernes formål. Et formål, der ville blive illusorisk, hvis ordregiver kunne foretage betydelige (væsentlige) ændringer i en kontrakt. Ændringer, som ikke tidligere har været konkurrenceudsat.
(...)
...grundlag af de kriterier, der kan udledes af sagen Pressetext (som nu er indskrevet i udbudsdirektivet og udbudslovens §§ 178-184).2525. C-549/14, Finn Frogne, pr. 33 samt pr. 28. Det er således ikke relevant at se på ordregivers og leverandørens subjektive hensigter med at foretage en ændring, som f.eks. for at undgå, at en kontrakt ellers må ophæves.
- Side 190 -
...om, hvornår der er tale om ændringer af grundlæggende elementer, findes i udbudslovens § 178, stk. 2,2727. Bestemmelsen bygger på udbudsdirektivets artikel 72, stk. 4. der indebærer, at en ændring af en kontrakt eller rammeaftale anses for at være en ændring af grundlæggende elementer, når den bevirker, at kontraktens eller rammeaftalens karakter er
(...)
- Side 192 -
...udvider aftalen til at omfatte tjenesteydelser, der ikke oprindeligt var fastsat heri (præmis 36) [udbudslovens § 178, stk. 1, nr. 3]– Når den ændrer aftalens økonomiske balance til fordel for kontraktparten i forbindelse med udbuddet på en måde, som ikke var fastsat i de oprindelige udbudsbetingelser (præmis 37) [udbudslovens § 178, stk. 1, nr. 2]
En ændring anses altid for at være en ændring af grundlæggende elementer, jf. udbudslovens § 178, stk. 1, nr. 1, når
- Side 195 -
En ændring anses altid for at være en ændring af grundlæggende elementer, jf. udbudslovens § 178, stk. 1, nr. 2, når
(...)
...kontraktens ydelse«.3333. Se lovforslag L 19 »Forslag til udbudsloven« fremsat i Folketinget 7. oktober 2015, s. 199. Forskellen på, at en ændring er til leverandørens økonomiske fordel og ikke ordregivers, ligger også i, at en merydelse dermed ikke er blevet konkurrenceudsat, og muligvis vil en sådan situation endda kunne udgøre statsstøtte. Prisjusterin-
(...)
- Side 196 -
...opgaven, og ordregiver og virksomheden aftaler, at opgaven beskæres, vil virksomheden i en sådan situation få mindre betaling, der dermed er til fordel for ordregiver. Denne del kan udgøre en ændring af grundlæggende elementer i forhold til, om ændringen har indført nye betingelser, jf. udbudslovens § 178, stk. 2, nr. 1, men ikke set i lyset af nr. 2.
En ændring anses altid for at være en ændring af grundlæggende elementer, jf. udbudslovens § 178, stk. 1, nr. 3, når
(...)
- Side 197 -
...og konklusionen er derfor usikker. Se dog EU-Domstolens dom af 22. april 2010, sag C-423/07, Kommissionen mod Spanien, og EU-Domstolens dom af 29. april 2010, sag C-160/08, Kommissionen mod Tyskland, som begge synes at forudsætte, at det er et moment, der taler med betydelig vægt for, at en ændring er væsentlig, hvis tærskelværdien er overskredet.«