- Side 446 -
...almindelige EU-retlige principper.224224. C-526/17, Kommissionen mod Italien, EU:C:2019:756, præmis 60, C-721-722/19, Sisal, EU:C:2021:672, præmis 28 og C-719/20, Comune di Lerici, EU:C:2022:372, præmis 39. Reglerne om ændringer i/af indgåede kontrakter er implementeret ved §§ 178-184 i udbudsloven – i den forbindelse er disse regler givet tilbagevir-
- Side 448 -
...implementeret ved §§ 179-183 i udbudsloven. I flere tilfælde begrænses mulighederne for at ændre kontrakten via en henvisning til ændringens værdi opgjort på forskellige måder, herunder i forhold til den oprindelige kontrakts værdi. Indledningsvis bør det derfor nævnes, at der er fastsat en regel for, hvordan den oprindelige kontrakts værdi skal beregnes.
- Side 458 -
...EU-Domstolens praksis, der også finder anvendelse på kontrakter omfattet af »light-regimet«. og for det tredje at udskiftningen af kontraktparten ikke udgør en omgåelse af udbudspligten. Derudover nævner bestemmelsen en række situationer, hvor den finder anvendelse. De nævnte situationer i bestemmelsen vedrører organisatoriske ændringer, så som intern
- Side 461 -
...interesse. Undtagelse fra udbudspligten kan som det ses af bestemmelsens ordlyd udelukkende ske ud fra en vurdering af ændringens værdi. Da bestemmelsen reelt tillader en prisstigning på 10-15 procent uden modtagelsen af en dertil svarende ydelse, så længe beløbet ikke overstiger tærskelværdierne for udbudsdirektivet fra 2014, kan det ikke udelukkes, at
- Side 505 -
Udbudsdirektivet fra 2014 opregner en række situationer, der er undtaget, eller som vedrører »særlige situationer«, jf. art. 7-17. Undtagelserne er implementeret ved §§ 12-23 i udbudsloven. Der er i forhold til udbudsdirektivet