- Side 189 -
...kontraktforholdet og sætter grænser for, hvilke ændringer der kan foretages i kontrakten. Baggrunden for sådanne begrænsninger skal også ses i lyset af udbudsreglernes formål. Et formål, der ville blive illusorisk, hvis ordregiver kunne foretage betydelige (væsentlige) ændringer i en kontrakt. Ændringer, som ikke tidligere har været konkurrenceudsat.
(...)
...grundlag af de kriterier, der kan udledes af sagen Pressetext (som nu er indskrevet i udbudsdirektivet og udbudslovens §§ 178-184).2525. C-549/14, Finn Frogne, pr. 33 samt pr. 28. Det er således ikke relevant at se på ordregivers og leverandørens subjektive hensigter med at foretage en ændring, som f.eks. for at undgå, at en kontrakt ellers må ophæves.
- Side 198 -
Udbudslovens § 1803636. Bestemmelsen bygger på udbudsdirektivets artikel 72, stk. 2. indfører en bagatelregel. Således angiver udbudslovens § 180, at ændringer af en kontrakt eller rammeaftale ikke anses som ændringer af grundlæggende elementer, når værdien af ændringerne er lavere end
- Side 199 -
En betingelse for anvendelse af bagatelreglen er, at ændringerne i kontrakten ikke må ændre kontraktens eller rammeaftalens overordnede karakter, jf. udbudslovens § 180, stk. 3.3838. § 180, stk. 3, lyder: »Ændringer i henhold til stk. 1 må dog ikke ændre kontraktens eller rammeaftalens overordnede karakter.«
- Side 203 -
...præambelbetragtning 109 anfører som eksempel: »… hvis en ændring medfører, at arten af det samlede indkøb forandres, f.eks. ved at erstatte de bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser, der skal indkøbes, med noget andet eller ved grundlæggende at ændre indkøbstypen, da der i en sådan situation må forudsættes en hypotetisk påvirkning af resultatet«.