- Side 446 -
...almindelige EU-retlige principper.224224. C-526/17, Kommissionen mod Italien, EU:C:2019:756, præmis 60, C-721-722/19, Sisal, EU:C:2021:672, præmis 28 og C-719/20, Comune di Lerici, EU:C:2022:372, præmis 39. Reglerne om ændringer i/af indgåede kontrakter er implementeret ved §§ 178-184 i udbudsloven – i den forbindelse er disse regler givet tilbagevir-
- Side 448 -
...implementeret ved §§ 179-183 i udbudsloven. I flere tilfælde begrænses mulighederne for at ændre kontrakten via en henvisning til ændringens værdi opgjort på forskellige måder, herunder i forhold til den oprindelige kontrakts værdi. Indledningsvis bør det derfor nævnes, at der er fastsat en regel for, hvordan den oprindelige kontrakts værdi skal beregnes.
- Side 451 -
...art. 31, stk. 4, litra a, i udbudsdirektivet fra 2004. Bemærk, at art. 31, stk. 2, litra b, i udbudsdirektivet fra 2004 fortsat eksisterer i art. 32, stk. 3, litra b, i udbudsdirektivet fra 2014 – supplerende varer er således reguleret to steder under forskellige betingelser. og er implementeret med mindre ændringer i ordlyden ved § 181 i udbudsloven.
(...)
- Side 453 -
...(inklusive det supplerende indkøb) ikke kan være højere end 50 procent af værdien af den oprindelige kontrakt. En sådan fortolkning sikrer bl.a. bestemmelsen den funktion, at ordregiver ikke kan indgå små kontrakter, som vil vække ringe interesse hos økonomiske aktører fra andre medlemsstater, for efterfølgende at foretage store supplerende anskaffelser.
(...)
...§ 181, stk. 3, i udbudsloven. Dette er en meget vidtgående adgang til at foretage suppleringskøb,246246. I art. 31, stk. 4, litra a, i udbudsdirektivet fra 2004 var suppleringskøbenes samlede værdi begrænset til 50 procent af den oprindelige kontrakts værdi. som kun er begrænset af forbuddet mod at have til formål at omgå udbudsdirektivets regler.
- Side 458 -
...EU-Domstolens praksis, der også finder anvendelse på kontrakter omfattet af »light-regimet«. og for det tredje at udskiftningen af kontraktparten ikke udgør en omgåelse af udbudspligten. Derudover nævner bestemmelsen en række situationer, hvor den finder anvendelse. De nævnte situationer i bestemmelsen vedrører organisatoriske ændringer, så som intern
- Side 505 -
Udbudsdirektivet fra 2014 opregner en række situationer, der er undtaget, eller som vedrører »særlige situationer«, jf. art. 7-17. Undtagelserne er implementeret ved §§ 12-23 i udbudsloven. Der er i forhold til udbudsdirektivet