- Side 226 -
...at lempe på muligt for strenge BIM-krav i selve udbudsgrundlaget, jf. udbudslovens §§ 178-184. Der kan formentlig i praksis påvises eksempler på, at unødigt detaljerede krav i aftalte IKT-specifikationer i praksis ikke fuldt ud bliver efterlevet (og håndhævet). Se også kommentaren til § 18, stk. 1 om udbudsretlige udfordringer ved kontraktændringer.
- Side 255 -
...af de grundlæggende elementer i kontrakten, skal der således gennemføres et nyt EU-udbud, jf. udbudslovens § 178. Om den nærmere rækkevidde heraf henvises blandt andet til Steen Treumer (red.): Udbudsloven (2016) s. 633 ff., Peter Stig Jakobsen m.fl.: EU-udbudsretten, 3. udg. (2016) s. 516 ff. og Claus Berg: Udbudsret i byggeriet (2012) s. 809 ff.
(...)
- Side 256 -
...skærpet efter den seneste revision af udbudsloven pr. 1. januar 2020. Hvor der tidligere kun blev stillet krav om at anvendelse af anden leverandør »ikke kan lade sig gøre uden væsentlig ulempe af økonomisk eller teknisk art«, kræves det nu, at anvendelse af en leverandør »ikke er mulig af økonomiske eller tekniske årsager«, jf. § 181, stk. 1, nr. 1.
(...)
...rådgiveren, hvis dennes ret til at udføre ændringer i opgaven trædes under fode. Et sådant erstatningskrav mod bygherren kunne således netop tænkes at være et eksempel på »væsentlig ulemper af økonomisk [karakter]« i udbudslovens § 181, stk. 1, nr. 1’s forstand. Klagenævnspraksis om den skærpede udformning af § 181, stk. 1, nr. 1 foreligger endnu ikke.
(...)
- Side 258 -
Sådanne ændringer fandtes i KlfU 9/12/2016 (TL Byg), at være lovlige, når de faldt indenfor rammerne af tilladelige kontraktændringer i henhold til udbudslovens §§ 178-184, jf. også KlfU 19/12/2014 (Vejdirektoratet).