- Side 208 -
...Kendelse af 6. marts 2014, G4S Security Services A/S mod Region Syddanmark. Se også kendelse af 9. juli 2014, Attendo A/S mod Holbæk Kommune. Andre elementer end dem, der er listet i fortolkningsmeddelelsen, kan også have betydning. Lovbemærkningerne til udbudslovens § 191 angiver f.eks.: »En svag national konkurrencesituation kan pege i retning af, at
- Side 214 -
...19 »Forslag til udbudsloven« fremsat i Folketinget 7. oktober 2015, lovbemærkningerne til udbudslovens § 191. I klagenævnets kendelse fra 7. juli 2015, Konsortiet Promentum – Factor3 – Stuhr Rådgivning mod Moderniseringsstyrelsen, henviste ordregiveren også til brancheforholdene i Danmark og argumenterede for, at »[b]rancheforholdene støtter tilsva-
- Side 216 -
...virksomheder baseret deres økonomiske formåen på udenlandske virksomheder, hvilket klagenævnet ikke tillagde betydning i vurderingen af, om der forelå grænseoverskridende interesse (se kapitel 14, afsnit 5, om muligheden for at basere en virksomheds egnethed på andre). Den klare grænseoverskridende interesse skal således være en direkte interesse.
- Side 224 -
...udstedt en bekendtgørelse om bl.a. annoncering, når kontrakten er omfattet af udbudslovens afsnit IV, der også indeholder få krav til annoncens indhold.5151. Bekendtgørelse nr. 1572 af 30. november 2016 om anvendelse af elektronisk kommunikation i udbud og om annoncering af offentlige indkøb under tærskelværdierne med klar grænseoverskridende interesse.
...omfang kommer til at svare til annonceringspligten efter § 189«. Det fremgår alene af bekendtgørelse nr. 1572 af 30. november 2016 om annoncering i § 10, at »[f]orud for indgåelsen af vare- og tjenesteydelseskontrakter med klar grænseoverskridende interesse i henhold til udbudslovens afsnit IV skal ordregivere annoncere kontrakten på www.udbud.dk«.
(...)
- Side 225 -
...Coname, C-458/03, Parking Brixen, C-260/04, Kommissionen mod Italien. eller med andre ord skal ordregiveres opfylde en gennemsigtighedsforpligtigelse forud for kontrakttildeling. Dette forudsætter en annoncering, jf. lovbemærkningerne til udbudslovens § 191.5555. Jf. lovforslag L 19 »Forslag til udbudsloven« fremsat i Folketinget 7. oktober 2015, s. 49.
- Side 233 -
Klagenævnet for Udbud har ikke kompetence til at behandle klager over kontrakter, der ikke har klar grænseoverskridende interesse.6666. Det fremgår af klagenævnslovens § 1, stk. 4, at »[l]oven gælder ikke for klager over overtrædelse af udbudslovens § 1 og udbudslovens § 191«.