- Side 219 -
...Hovedstaden. Klageren fik medhold, dog på grundlag af §§ 40 og 42 i udbudsloven. Se også kendelse af 14.12.2020, MAN Truck & Bus Danmark A/S mod Beredskabsstyrelsen, hvor der var nedlagt tilsvarende påstande, men hvor klageren ikke fik medhold, bl.a. fordi Klagenævnet for Udbud lagde til grund, at udbuddet var rettet imod det europæiske marked.
- Side 243 -
...Ligebehandlingsprincippet udelukker derimod ikke ændringer af mindstekrav, hvis ændringen ikke vil kunne påvirke potentielle ansøgeres eller tilbudsgiveres deltagelse i den omhandlede udbudsprocedure og ikke fordrejer konkurrencen mellem ansøgere eller tilbudsgivere.« Denne forskel indikerer, at der efter ændringerne af udbudsloven i 2022 tillades større ændrin-
(...)
- Side 244 -
...Alsvognen I/S mod Fynbus, Sydtrafik og Midttrafik, vedrørende frafald af mindstekrav i en tidligere udbudt rammeaftale. Klagenævnet fandt, at ændringen var en væsentlig ændring, og at tildelingen af de ændrede (nye aftaler) derfor var en direkte tildeling af en udbudspligtig kontrakt i strid med udbudsreglerne (konkret forsyningsvirksomhedsdirektivet).
- Side 273 -
...funktionelt sammenlignelige bygge- og anlægsarbejder, varer og tjenesteydelser. Således er det et krav, at ordregiver om muligt skaber konkurrence mellem funktionelt (stort set) ens produkter frem for at lægge sig fast på et bestemt produkt med særlige marginale tekniske funktioner eller et produkt, der er beskyttet af intellektuelle ejendomsrettigheder.
- Side 283 -
...ikkediskriminerende udvælgelseskriterier (»shortlisting-kriterier«, se generelt herom i kapitel 7, afsnit 9), og antallet af ansøgere, der opfordres til at deltage i projektkonkurrencen, fastsættes under alle omstændigheder således, at der sikres en reel konkurrence. Det må formodes, at der med »klare og ikkediskriminerende« udvælgelseskriterier ikke er tiltænkt en
- Side 300 -
...Syddanmark og kendelse af 19.06.2021, Intego A/S mod Statens Serum Institut. Endvidere må ordregiveren ikke skræddersy udbudsdokumenterne, herunder især de tekniske specifikationer, så de passer på en enkelt (specifik) økonomisk aktør. Dette følger nu af art. 18, stk. 1, i udbudsdirektivet fra 2014, som er implementeret ved § 2, stk. 2, i udbudsloven: