- Side 98 -
...at åbne det indre marked for offentlige kontrakter. Man kunne dog også anføre, at økonomiske hensyn, sociale hensyn og miljøhensyn er mere salgbare politiske hensyn end, at EU’s udbudsregler skal sikre styrkelsen af det indre marked og lige adgang for virksomheder til offentlige kontrakter. Med dette i tankerne kan man sige, at udbudslovens detal-
- Side 105 -
De udbudsretlige principper kan findes i udbudslovens § 2,4646. Bestemmelsen bygger på udbudsdirektivets artikel 18. der angiver, at:
- Side 107 -
Ligebehandlingsprincippet kommer bl.a. til udtryk i udbudslovens § 2. EU-Domstolen har i Überschär5353. Sag C-810/79, Überschär, ECLI:EU:C:1980:228. udtalt, at det generelle ligebehandlingsprincip kan udledes af forbuddet mod forskelsbehandling på grundlag af nationalitet i artikel 18 TEUF, og at princippet medfører, at ensartede situationer ikke må
- Side 109 -
...ikke-diskrimination på baggrund af nationalitet i artikel 18 TEUF. Gennemsigtighedsprincippet er ligeledes et centralt princip i EU-udbudsretten, og har til formål at skabe gennemsigtighed omkring tildelingen af offentlige kontrakter. Gennemsigtighedsprincippet indebærer, at ordregivers handlinger og intentioner skal være gennemsigtige, så det kan sikres (og kon-
- Side 111 -
...fremgår direkte af TEU-traktatens artikel 5 og er yderligere fortolket og fastlagt i retspraksis fra EU-Domstolen.6565. Se f.eks. sag T-195/08, Antwerpse Bouwwerken NV mod Kommissionen, ECLI:EU:T:2009:491, pr. 57. Proportionalitetsprincippet er i 2014-udbudsdirektivet nu også udtrykkeligt nævnt i artikel 18, ligesom det er indskrevet i udbudslovens § 2.
- Side 114 -
...stille dem mindre gunstigt« [fremhævning foretaget]. Samme formulering findes i udbudslovens § 2. Også udbudslovens § 1 henviser til konkurrence i formålsbetragtningen, der angiver: »Formålet med loven er at fastlægge procedurerne for offentlige indkøb, så der gennem en effektiv konkurrence opnås den bedst mulige udnyttelse af de offentlige midler.«
(...)
- Side 115 -
...bestemt leverandør. Konkurrencehensyn kan også anvendes i andre situationer, men det er mest nærliggende at vurdere hensynet i lyset af, om manglende konkurrence har tilgodeset en bestemt leverandør, mens det kan være svært at argumentere for, at manglende konkurrence i sig selv er nok til at tilsidesætte en ordregivers tilrettelæggelse af et udbud.
- Side 116 -
...indkøb under EU-tærskelværdien uden klar grænseoverskridende interesse, jf. § 193, stk. 2.« Der er altså flere steder krav om, at ordregivere skal træffe saglige beslutninger. I mange henseender vil princippet om saglighed have tæt tilknytning til proportionalitetsprincippet, så det sikres, at ordregiverens beslutninger er nødvendige og forholdsmæssige.