Bemærk, at § 24 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 24, om det har en betydning.
- Side 76 -
Begrebet »ordregiver« afgrænser pligtsubjekterne i henhold til udbudsloven og er nærmere defineret i udbudslovens § 24, nr. 28, hvoraf følgende fremgår:
- Side 77 -
Det fremgår af udbudslovens § 24, nr. 28, at »statslige, regionale og kommunale myndigheder« omfattes af definitionen på ordregivende myndigheder.
- Side 78 -
I tillæg til statslige, regionale og kommunale myndigheder omfattes »offentligretlige organer« tillige af begrebet »ordregiver« i udbudslovens § 24, nr. 28. Også i henhold til forsyningsvirksomhedsdirektivet er »offentligretlige organer« omfattet af begrebet »ordregivende myndigheder i forsyningsvirk-
(...)
- Side 80 -
Udbudsloven192192. Udbudslovens § 24, nr. 27. Se tilsvarende udbudsdirektivets artikel 2, stk. 4 og forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 3, stk. 4. definerer offentligretlige organer på følgende måde:
- Side 85 -
...Wasser-Wärme-Umwelt, GmbH, præmis 47. Tilsvarende betragtninger gør sig gældende i relation til vurderingen af, om behovene er af industriel eller kommerciel karakter eller ej. Organet falder således kun uden for begrebet offentligretligt organ, hvis samtlige organets aktiviteter er af industriel eller kommerciel karakter, jf. nærmere herom nedenfor.
- Side 97 -
...driftsoverenskomst med kommunen, kan være omfattet af begrebet »offentligretligt organ«. Dette gælder også i en situation, hvor kommunen ikke via ejerskab har mulighed for at have indflydelse på institutionens beslutninger. Det er dog et krav, at kommunen kan udøve sin indflydelse på anden vis, f.eks. igennem kontrol med vedtægterne, budgettet eller lignende.
(...)
...omfattet af begrebet. Er det tilfældet vil alene muligheden for at gennemtvinge beslutninger og dermed opnå afgørende indflydelse udgøre den i udbudslovens fornødne kontrol med driften. En sådan positiv kontrol kan være tillagt de offentlige myndigheder på forskellig vis, men må under alle omstændigheder forudsætte muligheden for at kunne gennemtvinge be-
- Side 100 -
Udbudslovens § 24, nr. 28, opsamler og oplister de forskellige former for ordregivere. Bestemmelsen er subsidiær i henhold til begrebet »offentligretlige organer«, der selvstændigt er defineret i § 24, nr. 27. Et givet organ kan nemlig ikke samtidig være omfattet af de forskellige kategorier af ordregivende myndigheder indeholdt i udbudsloven.
- Side 101 -
»gensidigt bebyrdende kontrakter, der indgås skriftligt mellem en eller flere økonomiske aktører«.268268. Udbudslovens § 24, nr. 24.
- Side 117 -
...organ i henhold til udbudslovens § 24, nr. 27. Vurderingen skal foretages for hvert enkelt selskab i koncernen, hvor den offentlige kontrol/det offentlige ejerskab alene udgør én af flere kumulative betingelser.326326. Domstolens dom af 15. januar 1998 i sag C-44/96, Mannesmann Anlagenbau Austria AG m.fl. mod Strohal Rotationsdruck GmbH, præmis 37-41.
- Side 127 -
»En ordregiver, der foretager centraliserede indkøbsaktiviteter.«367367. Udbudslovens § 24, nr. 15.
(...)
Centraliserede indkøbsaktiviteter er aktiviteter, der udføres på vedvarende basis og vedrører:368368. Udbudslovens § 24, nr. 6.
- Side 129 -
Accessoriske indkøbsaktiviteter omfatter de ydelser, der omfatter ydelse af støtte til indkøbsaktiviteter.374374. Udbudslovens § 24, nr. 1.