- Side 219 -
»Gensidigt bebyrdende kontrakter, der indgås skriftligt mellem en eller flere økonomiske aktører og en eller flere ordregivere, og som vedrører udførelsen af bygge- og anlægsarbejder eller levering af varer eller tjenesteydelser.«11. Udbudslovens § 24, nr. 24. Udbudsdirektivets artikel 2, nr. 5.
(...)
- Side 220 -
...nr. 2, og forsvars- og sikkerhedsdirektivets artikel 1, nr. 14. Definitionen er i tråd med Domstolens definition i dom af 23. december 2009 i sag C-305/08, CoNISMa mod Regione Marche, hvor et konsortium bestående af 24 italienske universiteter og 3 ministerier også blev anset for at være en økonomisk aktør i det tidligere udbudsdirektivs forstand.
- Side 225 -
...en gensidigt bebyrdende aftale som det forstås i udbudsreglerne. Da tilbuddet naturligt først blev afgivet i udbudsprocessen, kunne dette forhold ikke bruges til at afvise det pågældende tilbud.2929. Domstolen prøvede dog samtidig muligheden for afvisning efter reglerne om unormalt lave tilbud, se udbudslovens § 169 og udbudsdirektivets artikel 69.
- Side 230 -
...kontrakter anses offentlige bygge- og anlægskontrakter, offentlige vareindkøbskontrakter og offentlige tjenesteydelseskontrakter.4747. Udbudslovens § 24, nr. 24. Udbudsdirektivets artikel 2 og forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 1, stk. 2. En række kontrakter er eksplicit undtaget fra udbudslovens anvendelsesområde.4848. Se i afsnit 6 nedenfor.
- Side 231 -
Ved »offentlige bygge- og anlægskontrakter«5353. Udbudslovens § 24, nr. 23. Udbudsdirektivets artikel 2, stk. 6. Forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 2, nr. 2. Koncessionsdirektivets artikel 5, stk. 7. forstås offentlige kontrakter om:
(...)
...krav, som er specificeret af ordregiveren og har afgørende indflydelse på arbejdets art eller projektering5454. Udbudslovens § 24, nr. 5, definerer et bygge- og anlægsarbejde som »resultatet af et sæt bygge- og anlægsaktiviteter bestemt til i sig selv at udfylde en økonomisk eller teknisk funktion.«. Forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 2, nr. 3.
(...)
- Side 233 -
I forhold til definitionen af »offentlige bygge- og anlægskontrakter« i litra b-c henvises der i bestemmelsen til definitionen i udbudslovens § 24, nr. 5, hvor det fremgår, at et bygge- og anlægsarbejde er:
- Side 237 -
»[O]ffentlige kontrakter, som vedrører køb, leasing eller leje med eller uden forkøbsret af varer«.7878. Udbudslovens § 24, nr. 26. Udbudsdirektivets artikel 2, stk. 1, nr. 8. Forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 2, nr. 4, hvor det dog er tilføjet, at »en vareindkøbskontrakt kan accessorisk omfatte monterings- og installationsarbejde«.
»[O]ffentlige kontrakter, der vedrører levering af tjenesteydelser, bortset fra udførelse af bygge- og anlægsarbejder«.7979. Udbudslovens § 24, nr. 25. Udbudsdirektivets artikel 2, stk. 2, nr. 9. Forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 2, nr. 5, der dog har en lidt anden ordlyd. Den materielle del af bestemmelsen er dog den samme.
- Side 249 -
»… om udførelse af et bygge- og anlægsarbejde, jf. nr. 5, der opfylder krav, som er specificeret af ordregiveren, og har afgørende indflydelse på arbejdets art eller projektering …«.126126. Udbudslovens § 24, nr. 23, litra c.
- Side 250 -
»vedrører køb, leasing eller leje med eller uden forkøbsret af varer«.131131. Udbudslovens § 24, nr. 26. Udbudsdirektivets artikel 2, stk. 1, nr. 8. Forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 2, stk. 1, nr. 4.
- Side 251 -
...transporterede, hvorimod den anvendte viden i den kreative indsats og den gennemførte transport vil være usynlig. Det vil i en sådan situation være uden interesse for den økonomiske aktør at bevare ejendomsretten til resultatet af tjenesteydelsen.133133. Det forudsættes, at der ikke er mulighed for at udøve tilbageholdsret, og at der ikke foreligger ophavsret.
- Side 263 -
...tjenesteydelseskontrakt«.185185. Udbudslovens § 24, nr. 26. Udbudsdirektivets artikel 2, stk. 1, nr. 9. Forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 2, nr. 5. Dette indebærer, at der i relation til en given anskaffelse skal foretages en vurdering af, hvordan anskaffelsen skal klassificeres, uanset om anskaffelsen indeholder elementer af såvel arbejder som varer og/eller tjene-
- Side 284 -
Det er således alene anskaffelser, der angår helt adskilte aktivitetsområder, der falder uden for forsyningsvirksomhedsdirektivet. Sådanne anskaffelser er omfattet af udbudsloven, hvis ordregiveren er omfattet heraf.286286. Udbudslovens § 24, nr. 28, jf. § 2.