- Side 103 -
...er ikke på forhånd let at foretage en fuldstændig klar sondring. Den retlige kvalifikation af en kontrakt afhænger af de konkrete forhold, som karakteriserer det foreliggende tilfælde.1010. C-300/07, Hans & Christophorus Oymanns, pr. 70. For at svare på ovenstående er det nødvendigt at se lidt nærmere på begrebet gensidigt bebyrdende kontrakt.
- Side 104 -
...uden krav om et bestemt fabrikat. Hvis f.eks. et hospital modtager en særlig scanner fra en virksomhed, kan det ske uden udbud, forudsat at hospitalet ikke forpligter sig til at indgå en aftale med gavegiver om f.eks. vedligehold, service osv. Hvis hospitalet derimod modtager et større pengebeløb til køb af en scanner, skal udbudsreglerne iagttages.
- Side 106 -
...offentlig opgave, hvorimod en anden myndighed herefter tillægges denne forpligtelse og denne ret« og pr. 42: »Det skal for det andet fastslås, at en sådan omfordeling – eller en sådan overdragelse – af kompetence ikke opfylder alle de betingelser, som kræves af definitionen på begrebet offentlig kontrakt.« muligvis tages til indtægt for, at EU-Domstolen
- Side 107 -
...almindelige omgåelsesbetragtninger understøtter, at en mundtlig aftale ikke lovligt kan indgås uden forudgående udbud. Se også C-532/03, Kommissionen mod Irland. I sagen var der ikke indgået en skriftlig aftale, men Kommissionen anførte, at Traktatens principper skulle iagttages. Sagen blev dog afvist, da Kommissionen ikke kunne løfte bevisbyrden.
(...)
...reelt set ikke er genstand for en kontrakt mellem myndigheden og den pågældende økonomiske aktør. Det sociale pålæg er nemlig pålagt bygherrer og grundejere direkte ved det flamske dekret og finder anvendelse over for dem alene på grund af den omstændighed, at de ejer arealer, for hvilke de har ansøgt om bygge- eller udstykningstilladelse, se pr. 111.
- Side 119 -
Udbudslovens § 24, nr. 25, definerer offentlige tjenesteydelseskontrakter som »[o]ffentlige kontrakter, der vedrører levering af tjenesteydelser, bortset fra
- Side 120 -
...kontormøbler, forbrugsartikler, madvarer, hjælpemidler, biler og mange andre ting. Uanset om ordregiveren køber en vare eller blot lejer den eller leaser den, vil der vare tale om en offentlig kontrakt. I relation til opgørelsen af den anslåede værdi af kontrakten er der dog forskel på, om ordregiveren køber eller lejer en vare (se herom i kapitel 4).
- Side 121 -
Udbudslovens § 24, nr. 23, definerer offentlige bygge- og anlægskontrakter, som »offentlige kontrakter om
(...)
...i udbudslovens § 24, nr. 5, som »[r]esultatet af et sæt af bygge- og anlægsaktiviteter bestemt til i sig selv at udfylde en økonomisk eller teknisk funktion«. Som eksempel på bygge- og anlægsopgaver kan nævnes opførelse af nye bygninger, bygværker, broer mv., restaurering, men også almindelige reparationer, nedrivninger, VVS og elinstallationer mv.
- Side 122 -
Udbudslovens § 24, nr. 23, litra c, omhandler »udførelse af et bygge- og anlægsarbejde, der opfylder krav, som er specificeret af ordregiveren og har afgørende indflydelse på arbejdets art eller projektering«.