- Side 368 -
...markedsundersøgelser efter udbudslovens § 39.613613. Bestemmelsen gennemfører udbudsdirektivets artikel 40 og 41 om indledende markedsundersøgelser og forudgående inddragelse af ansøgere eller tilbudsgivere og er endvidere en kodificering af tidligere praksis fra såvel EU-Domstolen som Klagenævnet for Udbud. Ifølge bestemmelsens stk. 1, kan ordregiver:
(...)
Der følger ikke af udbudslovens § 39 en pligt for ordregiver til at foretage en indledende markedsundersøgelse, men da en sådan undersøgelse kan være meget oplysende for ordregiver, bør den ordregivende myndighed forud for enhver it-anskaffelse overveje, om det er relevant at gennemføre en sådan, jf. også nedenfor under punkt 4.1.
Udbudslovens § 39 indeholder ingen formkrav til, hvordan en indledende markedsundersøgelse skal gennemføres. Det er herunder op til den ordregi
- Side 370 -
...39, stk. 2, at træffe passende foranstaltninger for at undgå, at konkurrencen fordrejes, hvis »[...] en økonomisk aktør eller en virksomhed, der har tilknytning til en økonomisk aktør, har rådgivet en ordregiver i forbindelse med en markedsundersøgelse eller den på anden måde har rådgivet eller være involveret i forberedelsen af udbudsproceduren«.
(...)
...være forpligtet til at udelukke virksomheden fra udbudsforretningen, jf. udbudslovens § 39, stk. 3, jf. § 136, nr. 2. Gennemførelse af en indledende markedsdialog, der har til hensigt at oplyse den ordregivende myndighed om et givent marked, vil dog kun i sjældne tilfælde medføre en inhabilitet for de virksomheder, der deltager i markedsundersøgelsen.
- Side 372 -
holdsvis § 61 og § 67 henviser i denne forbindelse til ordregivers mulighed for at opnå markedskendskab i medfør af udbudslovens § 39, der kan være et redskab for ordregiver til at opnå den nødvendige viden i denne sammenhæng, jf. også punkt 3.