- Side 125 -
...modtage rådgivning fra økonomiske aktører«. Det præciseres dog også, at rådgivning forudsætter, at ordregiver ikke overtræder de udbudsretlige principper. Ordregiveren er altså ikke forpligtet til at fortage en markedsdialog, og det vil derfor være ordregiverens ansvar og beslutning, om der skal indledes dialog, og hvilket omfang dialogen skal have.
- Side 127 -
Spørgsmålet om, hvorvidt en virksomhed skal anses for inhabil, og dermed ikke kan byde på den udbudte opgave, er reguleret i udbudslovens § 39, stk. 2, men inhabilitet kan også forekomme som interessekonflikter (også omtalt som forvaltningsretlig inhabilitet).
(...)
...til ordregiveren. I en sådan situation har leverandøren naturligvis en viden om opgaven, som øvrige tilbudsgivere ikke vil have. Lovbemærkningerne til udbudslovens § 39 angiver om denne situation, at »[d]en økonomiske aktør, der på tidspunktet for igangsættelsen af udbuddet leverer det påtænkte indkøb kan også være i besiddelse af vigtige oplysninger
- Side 129 -
...henseende ordregiverens bevisbyrde, at ordregiveren i givet fald har truffet passende udligningsforanstaltninger.88. Jf. sag C-538/13, eVigilo Ltd, ECLI:EU:C:2015:166. Er udligning af fordelen ikke mulig, skal tilbudsgiverens tilbud afvises. Sådanne passende foranstaltninger indebærer som minimum, jf. udbudslovens § 39, stk. 2, at ordregiveren skal
(...)
- Side 130 -
...indgribende foranstaltninger, dvs. via afhjælpning, kan sikre overholdelse af ligebehandlingsprincippet, skal ordregiver udelukke den pågældende ansøger eller tilbudsgiver i henhold til § 136, nr. 2, jf. udbudslovens § 39, stk. 2. Det betyder med andre ord, at hvis det ikke er muligt for ordregiveren at foretage afhjælpning, skal virksomheden udelukkes.