- Side 173 -
...henhold til det gældende (hidtidige) direktiv«. (Parentesen og understregningen er indsat af forfatterne). løste det som udgangspunkt både statsstøtteproblematikken252252. Anvendelse af et (EU-)udbud ved tildeling af en kontrakt eller anden rettighed vil normalt kunne udelukke, at der foreligger statsstøtte. og risikoen for udbudsretlig inhabilitet.
- Side 174 -
bagvedliggende direktivtekst257257. Udbudsdirektivets artikel 31. er vanskeligt tilgængelig, men lovgiverne har i udbudslovens §§ 73-79 formået at bryde direktivteksten ned i hensigtsmæssige dele og sætte dem op i kronologisk rækkefølge, så bestemmelserne om innovationspartnerskab fremstår logisk i udbudsloven.
- Side 180 -
Udbudsmaterialet skal offentliggøres på den dato, hvor udbudsbekendtgørelsen offentliggøres, jf. udbudslovens § 74, stk. 6, jf. udbudslovens § 132, stk. 2. Det betyder, at det samlede materiale skal være færdigt og stilles til rådighed elektronisk, når udbuddet sættes i gang via annonceringen på TED.
(...)
- Side 181 -
Der vil også være en række valg i forhold til tilrettelæggelsen af forløbet, som ordregiver vil skulle tage allerede på dette tidspunkt samt anføre i udbudsbetingelserne, jf. udbudslovens § 74, stk. 2, herunder:
(...)
- Side 182 -
...konkurrencen ikke hindres, begrænses eller fordrejes, kan f.eks. være at indgå innovationspartnerskaber med flere partnere, der udfører parallelle forsknings- og udviklingsaktiviteter. På den måde dannes grundlaget for et marked af flere konkurrerende løsninger, der forhåbentligt kan stå på egne ben og vokse, også når innovationspartnerskabet afsluttes.
(...)
- Side 183 -
...udbudslovens § 74, stk. 3. Ordregiver skal være meget varsom i relation til fastsættelsen af disse mindstekrav, idet de ikke senere kan forhandles, hvorfor de skal formuleres på en sådan måde, at de ikke begrænser tilbudsgivernes innovation, men blot styrer innovationen i den retning, som man ønsker. Om de øvrige bilag henvises til afsnit 4.1 nedenfor.