- Side 173 -
...henhold til det gældende (hidtidige) direktiv«. (Parentesen og understregningen er indsat af forfatterne). løste det som udgangspunkt både statsstøtteproblematikken252252. Anvendelse af et (EU-)udbud ved tildeling af en kontrakt eller anden rettighed vil normalt kunne udelukke, at der foreligger statsstøtte. og risikoen for udbudsretlig inhabilitet.
- Side 174 -
bagvedliggende direktivtekst257257. Udbudsdirektivets artikel 31. er vanskeligt tilgængelig, men lovgiverne har i udbudslovens §§ 73-79 formået at bryde direktivteksten ned i hensigtsmæssige dele og sætte dem op i kronologisk rækkefølge, så bestemmelserne om innovationspartnerskab fremstår logisk i udbudsloven.
- Side 187 -
Udviklingsarbejdet skal være opdelt i successive faser, der afspejler innovationsforløbet. Der skal til hver fase være defineret et delmål, jf. udbudslovens § 78, stk. 1. Faserne kan eksempelvis være opdelt som følger:
- Side 188 -
...ændringer eller justeringer af de aftalte faser og delmål, som må antages at være sædvanlige i et udviklingsforløb.285285. Det fremgår også udtrykkeligt af lovbemærkningerne til udbudslovens § 78, at de fastsatte delmål og faser kan justeres undervejs under overholdelse af de almindelige udbudsretlige principper om ligebehandling mv., jf. lovens § 2.
(...)
- Side 189 -
...overvejes at gøre det til et forhandlingstema i forbindelse med forhandlingerne under udbudsfasen, om der eksempelvis skal afgives bindende priser for de enkelte faser, eller om der alternativt skal afgives pristilbud i form af budgetlofter, således at den private part kun betales for dokumenterede udgifter og tidsforbrug op til det samlede budgetloft.
- Side 193 -
...følge af bilaget, at leverandøren bliver betalt i passende rater, efterhånden som udviklingsprojektet skrider frem.294294. Jf. udbudslovens § 78, stk. 3. Vederlagsmodellen vil således afspejle de faser og delmål, der fremgår af bilag 3. Bilag 5 skal udformes som en skabelon, som tilbudsgiver skal udfylde i forbindelse med afgivelse af sit pristilbud.