- Side 250 -
...for at skabe et langsigtet innovationspartnerskab med henblik på udvikling og efterfølgende indkøb af nye, innovative varer, tjenesteydelser eller bygge- og anlægsarbejder, uden at det er nødvendigt at gennemføre en separat udbudsprocedure for indkøbet.9898. Art. 31, stk. 2, sammenholdt med betragtning 49 i præamblen til udbudsdirektivet fra 2014.
- Side 256 -
...udbudsloven. Endvidere må forhandlingerne skulle lede til en strukturering af forsknings- og innovationsprocessen samt produktion af resultatet heraf, således at tilbuddene kan afgives efter de opstillede delmål (»intermediate targets«) og den betaling, der i henhold til opnåelsen heraf skal ske, jf. art. 31, stk. 2, andet led. I udbudslovens § 78 angives det
(...)
- Side 257 -
...innovationsaktiviteterne, der er nødvendige for udviklingen af en innovativ løsning«.118118. Uddrag af § 78 i udbudsloven. Disse bestemmelser tyder på, at udbudsloven lægger en del af ansvaret for strukturering og betalinger på ordregiveren, men da der ikke er forbud mod at forhandle om disse elementer, må det forventes, at de kan (og vil) indgå i forhandlingen.
- Side 258 -
...anvendelse. Muligheden for at afslutte innovationspartnerskabet er nødvendig, da det kan vise sig, at forsknings- og udviklingsarbejdet er ufrugtbart. Muligheden for at reducere antallet af partnere er ligeledes meget praktisk relevant, da ordregiver skal betale alle partnere for opnåelsen af delmål. Selve opstillingen af delmål øger gennemsigtigheden i