Kapitel 11 Udstationering til egen bopæl med fodlænke eller til udslusningsfængsel i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 50 a
Betingelser for udstationering efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a
For indsatte, der er idømt tidsbestemt fængselsstraf i mere end 6 måneder, skal kriminalforsorgen i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 50 a træffe afgørelse om udstationering til egen bopæl under intensiv overvågning og kontrol eller til udslusningsfængsel, jf. dog stk. 2, når
-
1) en tredjedel af straffen er udstået,
-
2) der ikke skønnes at være risiko for misbrug af udstationeringen,
-
3) hensynet til retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod udstationering,
-
4) den indsatte forventes at kunne blive løsladt på prøve, og
-
5) der er 8 måneder eller derunder til forventet prøveløsladelse.
Stk. 2 Indsatte, der er dømt for overtrædelse af straffelovens § 216 eller § 225, jf. § 216, kan ikke udstationeres til egen bopæl under intensiv overvågning og kontrol efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a.
Stk. 3 Kriminalforsorgen skal tage spørgsmålet om udstationering efter stk. 1 op til overvejelse i så god tid, at udstationering vil kunne finde sted, når de tidsmæssige betingelser i stk. 1, nr. 1 og nr. 5 er opfyldt.
Stk. 4 Udstationering i medfør af stk. 1 skal som udgangspunkt ske til egen bopæl under intensiv overvågning og kontrol, medmindre det vurderes mere formålstjenstligt, at udstationering sker til udslusningsfængsel.
Stk. 5 Hvis der er givet afslag på udstationering efter stk. 1, skal kriminalforsorgen tage spørgsmålet om udstationering op til fornyet overvejelse, såfremt det på et senere tidspunkt må antages, at betingelserne for udstationering er til stede.
Stk. 6 Hvis der er givet afslag på udstationering alene under henvisning til bestemmelserne i stk. 1, nr. 2 og/eller nr. 3, skal kriminalforsorgsområdet tage spørgsmålet om udstationering op til fornyet overvejelse, når der er forløbet 3 måneder, siden kriminalforsorgsområdet senest meddelte den indsatte afslag på udstationering.
Stk. 7 Har den indsatte fået tilladelse til udstationering til udslusningsfængsel, skal kriminalforsorgsområdet tage spørgsmålet om udstationering til egen bopæl under intensiv overvågning og kontrol op til fornyet overvejelse, når der er forløbet 3 måneder, siden kriminalforsorgsområdet senest overvejede, om betingelserne for udstationering til egen bopæl under intensiv overvågning og kontrol var opfyldt.
Afgørelse om udstationering efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a træffes af det kriminalforsorgsområde, hvor den pågældende er anbragt, jf. dog stk. 2 og 3. Hvis en indsat påtænkes udstationeret til en bopæl eller et udslusningsfængsel, der ligger i et andet kriminalforsorgsområde, indhentes en udtalelse fra dette kriminalforsorgsområde, forinden afgørelse træffes.
Stk. 2 Afgørelse om udstationering efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a af dømte, der er på fri fod, og som under straffesagen har været varetægtsfængslet så længe, at de tidsmæssige betingelser for udstationering efter § 50 a er opfyldt ved varetægtsfængslingens ophør, træffes af det kriminalforsorgsområde, hvorfra den dømte er løsladt fra varetægt.
Stk. 3 Direktoratet træffer efter indstilling fra kriminalforsorgsområdet afgørelse om udstationering efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a i de sager, der er nævnt i § 8, stk. 1 og 3, § 9, stk. 1, nr. 1-4, og stk. 3.
Det kriminalforsorgsområde, hvortil den indsatte er udstationeret, træffer i udstationeringsperioden de afgørelser, der følger af strafudståelsen, og som kriminalforsorgsområderne efter de gældende regler har kompetence til at træffe, medmindre andet konkret aftales mellem det område, som den indsatte er udstationeret fra, og det område, hvor den indsatte udstationeres til.
Særlige betingelser
Udover at de betingelser, der er nævnt i straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk. 1 og 2, skal være opfyldt, kan tilladelse til udstationering til egen bopæl med fodlænke kun meddeles, hvis den indsattes boligforhold er af en sådan beskaffenhed, at udstationering med fodlænke kan gennemføres, jf. straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk. 4.
Stk. 2 Det er en betingelse for tilladelsen, at personer, der har samme bopæl som den indsatte, og som er over 18 år, meddeler samtykke til, at straffen kan udstås på den fælles bopæl, jf. straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk. 4.
Udstationering til egen bopæl med fodlænke forudsætter, at der er sikret den indsatte passende beskæftigelse og underhold, jf. straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk. 3, og at den indsatte erklærer at ville overholde de vilkår, der fastsættes for udstationeringen.
Ved tilladelse til udstationering til egen bopæl med fodlænke i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 50 a fastsættes vilkår svarende til straffuldbyrdelseslovens § 78 c, stk. 1, nr. 1-3 og 6-8, og stk. 2. Herudover fastsættes vilkår om, at den indsatte ikke indtager euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den almindelige lovgivning.
Stk. 2 Der skal endvidere fastsættes vilkår om enten, at
-
1) den indsatte ikke må indtage alkohol, eller
-
2) den indsatte ikke må fremtræde påvirket af alkohol.
Stk. 3 Hvis den indsatte skal beskæftiges uden for sin bopæl, skal der fastsættes vilkår om, at den indsatte ikke helt eller delvis udebliver fra sit arbejde, uddannelse el. lign, i overensstemmelse medstraffuldbyrdelseslovens § 78 c, stk. 1, nr. 5.
Kriminalforsorgsområdet træffer bestemmelse om, i hvilke tidsrum den indsatte kan forlade sin bopæl. Kriminalforsorgsområdet kan bestemme, at den indsatte
-
1) må forlade bopælen i samme omfang som indsatte, der udstår straf på bopælen efter straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a, eller
-
2) må forlade bopælen i tidsrum, der fastsættes konkret i forbindelse med den enkelte tilladelse, dog således, at den indsatte som minimum skal opholde sig på bopælen søndag-fredag i tidsrummet fra klokken 23 til klokken 07.
Stk. 2 Den indsatte vil i den første del af udstationeringsperioden som udgangspunkt blive undergivet vilkår som nævnt i stk. 1, nr. 1, mens den indsatte i sidste del af perioden typisk vil blive undergivet de vilkår, der er nævnt i stk. 1, nr. 2.
Stk. 3 Kriminalforsorgsområdet kan give tilladelse til, at tidsrummet nævnt i stk. 1, nr. 2, rykkes, såfremt det skyldes hensyn til den indsattes beskæftigelse og under forudsætning af, at den indsatte fortsat tilbringer 8 sammenhængende timer på bopælen om natten.
Inden udstationeringen påbegyndes, skal kriminalforsorgsområdet vejlede den indsatte om de rettigheder og pligter, som tilsynet og de øvrige vilkår indebærer, herunder om virkninger af vilkårsovertrædelser.
Inden udstationeringen påbegyndes, udarbejder kriminalforsorgsområdet i samarbejde med den indsatte et aktivitetsskema. Af aktivitetsskemaet skal blandt andet fremgå, inden for hvilke tidsrum den indsatte skal
-
1) befinde sig på bopælen,
-
2) befinde sig på arbejds- eller uddannelsessted eller lignende, hvis den pågældende har sådan beskæftigelse,
-
3) deltage i eventuel programvirksomhed,
-
4) deltage i eventuel behandling, og
-
5) møde til kontrolbesøg hos kriminalforsorgsområdet m.v.
Stk. 2 Af aktivitetsskemaet skal det endvidere fremgå, inden for hvilke tidsrum den indsatte kan forlade sin bopæl.
Kriminalforsorgsområdet kan i forbindelse med tilladelsen træffe afgørelse om, at hyppigheden af kontrollen og tilsynet i udstationeringsperioden skal følge de regler, der gælder for strafudståelse på bopælen efter straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a eller at der skal være kontrol og tilsyn i mindre omfang. Der skal dog som minimum gennemføres én tilsynssamtale og foretages én kontrolopringning til arbejdsplads, uddannelsessted eller lignende om ugen.
Kontrollen med, at den indsatte overholder de vilkår, der er fastsat for tilladelsen, sker blandt andet ved, at den indsatte i udstationeringsperioden døgnet rundt overvåges ved en elektronisk sender, som kriminalforsorgsområdet ved udstationeringens påbegyndelse monterer på den indsattes person.
Kriminalforsorgsområdet skal iværksætte eventuelle vilkår om behandling, deltagelse i programvirksomhed m.v. umiddelbart efter, at udstationeringen er påbegyndt, hvis vilkårene ikke allerede er iværksat.
Ved gennemførelsen af tilsynet med den indsatte påhviler det kriminalforsorgsområdet at støtte og vejlede den indsatte med henblik på at forbedre den indsattes muligheder for at leve en kriminalitetsfri tilværelse og at udøve kontrol med, at den indsatte overholder de vilkår, som gælder for udstationeringen.
Med henblik på at forbedre den indsattes muligheder for at leve en kriminalitetsfri tilværelse påhviler det kriminalforsorgsområdet i relevant omfang under udstationeringen at
-
1) vejlede og bistå den indsatte med hensyn til den pågældendes arbejdsmæssige, uddannelsesmæssige, sociale og personlige forhold, og
-
2) formidle kontakt til personer, institutioner og myndigheder, der efter anden lovgivning kan yde den indsatte bistand.
Hvis den indsatte skal afgive udåndings- eller urinprøver, kan disse blandt andet udtages under kontrolbesøg på bopælen, eller ved tilsynsbesøg hos kriminalforsorgsområdet.
Der må ikke være andre personer til stede i det lokale, hvor den indsatte afgiver urinprøver.
Stk. 2 Kriminalforsorgsområdet kan, hvis det af særlige grunde findes nødvendigt, bestemme, at urinprøveafgivelsen skal overværes af kriminalforsorgens personale.
Stk. 3 Afgivelse af urinprøve efter stk. 2 må kun overværes af personer af samme køn som den indsatte.
Stk. 4 Der skal gøres notat om afgivelsen og resultatet af urinprøver.
Afgivelse af udåndingsprøve overværes af personale fra kriminalforsorgsområdet.
Stk. 2 Der skal gøres notat om afgivelsen og resultatet af udåndingsprøven.
Kriminalforsorgsområdet kan tillade, at den indsatte, udover de i aktivitetsskemaet fastlagte tidsrum, får tilladelse til fravær fra bopælen svarende til udgang efter kapitel 8 eller af andre tungtvejende grunde, medmindre kompetencen til at træffe afgørelse om udgang efter kapitel 2 ligger hos Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Spørgsmålet om tilbagekaldelse skal overvejes, hvis
-
1) den indsatte anmoder om, at tilladelsen tilbagekaldes,
-
2) den indsatte overtræder de vilkår, der gælder for udstationeringen,
-
3) den indsatte under udstationeringen frihedsberøves af anden grund end til fuldbyrdelse af den straf, udstationeringen vedrører,
-
4) den indsatte ikke længere opfylder betingelserne for udstationeringen,
-
5) tilsyn og kontrol med den indsatte ikke kan gennemføres på grund af dennes adfærd, eller
-
6) nye oplysninger om den indsattes forhold giver bestemte grunde til at antage, at den indsatte vil misbruge den meddelte tilladelse.
Kriminalforsorgsområdet kan på samme måde som anført i straffuldbyrdelseslovens § 78 f, stk. 2, bestemme, at den indsatte midlertidigt skal tilbageføres til fængsel eller arresthus, mens spørgsmålet om tilbagekaldelse behandles. Midlertidig overførsel sker efter en konkret vurdering og skal som altovervejende hovedregel ske, hvis kriminalforsorgsområdet umiddelbart finder det klart, at tilladelsen til udstationering på bopælen skal tilbagekaldes, herunder blandt andet hvis den indsatte
-
1) overtræder et vilkår om ikke at indtage alkohol, eller, hvis pågældende ikke har vilkår herom, fremtræder påvirket af alkohol,
-
2) konstateres påvirket af euforiserende stoffer eller lignende,
-
3) nægter at aflægge urin- eller udåndingsprøve,
-
4) ikke længere har en fast bopæl,
-
5) efter deltagelse i aktivitet uden for bopælen uden rimelig begrundelse returnerer til bopælen efter det tidsrum, der er fastsat i aktivitetsskemaet, eller
-
6) har forladt bopælen uden for de i aktivitetsskemaet fastsatte tidsrum.
Stk. 2 Midlertidig overførsel til fængsel eller arresthus skal ske i umiddelbar tilslutning til kriminalforsorgsområdets afgørelse herom og ved kriminalforsorgsområdets foranstaltning, om nødvendigt med bistand fra politiet.
Stk. 3 Ved midlertidig overførsel overføres den indsatte i overensstemmelse med stk. 2 til det stedlige arresthus.
Kriminalforsorgsområdet kan tilbagekalde en tilladelse til udstationering til egen bopæl med fodlænke eller ændre vilkårene for tilladelsen, hvis
-
1) den indsatte anmoder om det,
-
2) den indsatte ikke længere opfylder betingelserne for udstationeringen,
-
3) den indsatte overtræder de vilkår, der gælder for udstationeringen, eller
-
4) nye oplysninger om den indsattes forhold giver bestemte grunde til at antage, at den indsatte vil misbruge den meddelte tilladelse.
Stk. 2 Kriminalforsorgsområdet træffer afgørelse om bortfald af tilladelse til udstationering til egen bopæl med fodlænke, hvis udgang i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 46, stk. 3, ikke kan finde sted.
Stk. 3 Afgørelse om, hvorvidt en tilladelse til udstationering til egen bopæl med fodlænke skal tilbagekaldes, træffes hurtigst muligt, efter at kriminalforsorgsområdet har modtaget oplysninger, der kan begrunde tilbagekaldelse eller oplysning om, at udgang i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 46, stk. 3, ikke kan finde sted. Kriminalforsorgsområdet skal iagttage § 28 i forbindelse med de nævnte afgørelser.
Stk. 4 Kriminalforsorgsområdet underretter snarest muligt den indsatte om tilbagekaldelsen af tilladelsen.
Hvis den indsatte ikke midlertidigt er overført til fængsel eller arresthus, skal den indsatte umiddelbart i forbindelse med forkyndelsen ved kriminalforsorgsområdets foranstaltning tilbageføres til fængslet eller arresthuset. Anbringelse kan dog på grund af pladsforholdene eller af andre praktiske årsager midlertidigt ske i en anden institution.
Stk. 2 Er den indsatte midlertidigt overført til et andet fængsel eller arresthus, skal den indsatte snarest muligt tilbageføres til det fængsel eller arresthus, som den indsatte er udstationeret fra, jf. dog stk. 3.
Stk. 3 Er der i forbindelse med tilbagekaldelsen truffet afgørelse om overførsel fra åben til lukket institution, overføres den indsatte snarest muligt til lukket institution.
Vilkår
Under udstationeringen til udslusningsfængsel er den indsatte underlagt de regler, der gælder for den pågældende institution.
Stk. 2 I forbindelse med udstationering til udslusningsfængsel kan der fastsættes vilkår som nævnt i §§ 11-12. Der kan også fastsættes andre vilkår, herunder at den indsatte undergiver sig de regler, der gælder for udgang fra åbent fængsel.
Stk. 3 § 35, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.
Indsatte, der udstationeres til udslusningsfængsel, vil som udgangspunkt blive undergivet de regler, som gælder for udgang fra åbent fængsel i den første del af udstationeringsperioden, dog således, at de indsatte uanset udstationeringsperiodens længde kan meddeles tilladelse til fravær til arbejde, uddannelse mv. i hele udstationeringsperioden.
Stk. 2 Indsatte, der udstationeres til udslusningsfængsel, vil som udgangspunkt blive undergivet lempeligere vilkår i forhold til fravær i den sidste halvdel af udstationeringsperioden end i den første halvdel.
Får den indsatte arbejdsløn under udstationeringen, bestemmer kriminalforsorgsområdet, om lønnen skal udbetales til fri rådighed, eller om det skal fastsættes som et vilkår for udstationeringen, at lønnen skal administreres af kriminalforsorgsområdet, eventuelt således at lønnen helt eller delvis anvendes til hjælp til familiens underhold.
Stk. 2 Vil det være særligt belastende for den indsatte selv at afholde udgifterne ved deltagelse i kursus m.v., og kan disse ikke dækkes på anden måde, kan de afholdes af kriminalforsorgsområdet.
Tilbagekaldelse af tilladelse til udstationering til udslusningsfængsel sker i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 49. § 28 skal iagttages i den forbindelse.
Stk. 2 Kriminalforsorgsområdet træffer afgørelse om bortfald af tilladelse til udstationering til udslusningsfængsel, hvis udgang i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 46, stk. 3, ikke kan finde sted. Der henvises i øvrigt til § 21, stk. 2.